مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات روانشناختی در دانشآموزان قلدر، قربانی و عدم درگیر
الموضوعات :اسماعیل شیری 1 , مصطفی ولیپور 2 , محمدعلی مظاهری 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
3 - استاد دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: مهارتهای اجتماعی, قلدری, اختلالهای برونیسازیشده, اختلالهای درونیسازیشده, دانشآموزان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات روانشناختی در دانشآموزان مقطع راهنمایی درگیر در پدیده قلدری است. با روش نمونهبرداری خوشهای 282 دانشآموز به طور کاملاً تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و از بین این دانشآموزان و از طریق معرفی اولیای مدرسه 53 دانشآموز قلدر، 56 دانشآموز قربانی و 173 دانشآموز عادی شناسایی شد. دانشآموزان مقیاس خودگزارشدهی مشکلات رفتاری آشنباخ (YSR؛ آشنباخ، 1991) و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (TISS؛ ایندربیتزن و فوستر، 1992) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان دادند دانشآموزان قلدر در مهارتهای اجتماعی مثبت به صورت معناداری از دو گروه دیگر پایینتر و در مقابل مهارتهای منفی آنان به طور معناداری بالاتر از دو گروه بود. همچنین میانگین نمرههای افراد قلدر و قربانی در اختلالهای درونیسازیشده به طور معناداری بالاتر از دانشآموزان عدم درگیر است. همچنین در اختلالهای برونیسازیشده میانگین افراد قلدر به طور معناداری بالاتر از دانشآموزان عدم درگیر در پدیده قلدری است. تفاوت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان (قلدر و قربانی و عدم درگیر) و اختلالهای درونیسازی و برونیسازیشده دانشآموزان قلدر و قربانی حاکی از اهمیت ارائه آموزش مهارتهای اجتماعی و برنامههای پیشگیری ومداخله مناسب در مدارس جهت جلوگیری از وقوع قلدری و پیامدهای آسیبزای آن است.