رابطه سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی: نقش جنس و رشته تحصیلی
الموضوعات :روحاله پناهی 1 , سلطانعلی کاظمی 2 , آذرمیدخت رضایی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد مرودشت
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, جنس, سبکهای یادگیری, رشته تحصیلی, دانشآموزان دوره متوسطه,
ملخص المقالة :
بهمنظور بررسی رابطة سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی، جنس و رشتة تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر اقلید، 500 دانشآموز (263 زن، 237 مرد) با روش نمونهبرداری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سیاهة سبکهای یادگیری کلب (کلب، 1971) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون مجذور کای بهره گرفته شد. یافتهها نشان دادند: 1)¬¬ شرکتکنندگان واجد سبک یادگیری واگرا و جذبکننده، عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به شرکتکنندگان دارای سبکهای همگرا و انطباقی دارند، 2)¬¬ پسران بیشتر از سبک یادگیری واگرا سود میجویند، در حالی که سبک یادگیری غالب دختران، جذبکننده است، و 3)¬¬ بین سبکهای یادگیری و رشتة تحصیلی رابطة معناداری وجود ندارد