تأثیر آموزش و تقویت بر تصمیمگیری کودکان پیشدبستانی
الموضوعات :بهرام جوکار 1 , حمیرا سپاسیان 2
1 - دانشیار دانشگاه شیراز
2 - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
الکلمات المفتاحية: آموزش, هوش, سن, تصمیم گیری, تقویت,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش و تقویت بر تصمیم گیری کودکان پیش دبستانی بود. شرکتکنندگان پژوهش 94 کودک 4 تا 6 ساله (48 پسر ،46 دختر) بودند که از پیش دبستان های شهر شیراز انتخاب شدند. ابتدا هوش هر کودک توسط فرم انطباقیافته کوتاه مقیاس هوش وکسلر (رضویه و شهیم، 1387) کودکان پیشدبستانی اندازهگیری شد. سپس هر یک از شرکت کنندگان به صورت تصادفی در سه گروه آموزش، تقویت و کنترل قرار گرفتند و به تکلیف تصمیم گیری (هاوز، 2003) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند تصمیم گیری درگروه آموزش، نسبت به دو گروه دیگر بیشتر مبتنی بر عناصر مهم و کلیدی بود. همچنین یافته ها حاکی از نقش تعدیل کننده متغیر سن در تأثیر آموزش بر راهبردهای تصمیم گیری کودکان بود. در مجموع، نتایج پژوهش شواهد مطلوبی فراهم کردند که از طریق راهبردهای مناسب آموزشی می توان فرایند تصمیم گیری در کودکان را ارتقا داد.
رضویه، ا.، شهیم، س. (1387). مقیاس هوشی وکسلر برای دوره پیشدبستانی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
سعادت، ا. (1372). فرایند تصمیمگیری در سازمان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
نعمتطاوسی، م. (1385). تأثیر آموزش بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 2(10)، 122-109.
نعمتطاوسی، م. و سیف، ع. ا. (1384). تأثیر سن و جنس بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 1(4)، 290-276.
Abatecola, G. (2014). Untangling self-reinforcing pro-cesses in managerial decision-making:Coevolving heuristics? Management Decision, 52(5), 934-949.
Bruner, J. S. (1960). Readiness for learning. In J. S. Bruner (Ed.), The process of education. Cambridg, MA: Harvard University Press.
Davidson, D. (1991). Children's decision making exa-mined with an information board procedure. Cognitive Development, 6, 77-90.
Demirtas, V. Y., & Sucuoglu, H. (2009). In the early childhood period children's decision-making pro-cesses. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2317-2326.
Dymond, S., Bailey, R., Willner, P., & Parry, R. (2010). Symbol labeling improves advantageous decision-making on the Iowa gambling task in people with intellectual disabilities. Research in Developmental Diabilities, 31, 536-544.
Flurry, A. l. (2007). Children’s influence in family decision-making: Examining the impact of the changing American family. Journal of Business Research, 60, 322-330.
Garon, N. M. (2004). Future oriented decision-making in childhood. PhD thesis, Dalhousie University, Canada.
Garon, N., & Moore, C. (2004). Complex decision-making in early childhood. Brain and Cognition, 55, 158-170.
Howse, R. B., Best, D. L., & Stone, E. R. (2003). Children’s decision making: The effects of training, reinforcement and memory aids. Cognitive Deve-lopment, 18, 247-268.
Huber, G. L. (2003). Process of decision-making in small learning groups. Learning and Instruction, 13, 255-269
Keddell, E. (2014). Current debates on variability in child welfare decision-making: A selected literature review. Social Sciences, 3, 916-940.
Klayman, J. (1982). Simulation of six decision stra-tegies: Comparison of search patterns, processing characteristics and response to task complexity. Chicago: University of Chicago Graduate School of Business, Center for Decision Research.
Labrecque, J., &Ricard, L. (2001).Children's influ-ence on family decision-making: A restaurant study. Journal of Business Research, 24, 173-176.
Levin, I. P., Bossard, E. A., Gaeth, G. J., & Yan, H. (2014). The combined role of task, child's age and individual differences in understanding decision processes. Judgment and Decision Making, 9 (3), 247-286.
Piaget, T. (1973).The child and reality (Translated by R. Rosin). New York: Grossman.
Sokol, N. (2008). The effect of observational learning and reinforcement on children choice-making. PhD Dissertation, The Lehigh University.
Svinicki, M. D. (1998). A theoretical foundation for discovery learning. Advances in Physiology Edu-cation, 275 (6), 4-7.