اثربخشی آموزش جلوه های چهره ای هیجان های بنیادین بر اختلال رفتاری زودآغاز
الموضوعات : Clinical psychologyابوالقاسم فرزانه 1 , حمید علیزاده 2 , فرنگیس کاظمی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
دانشگاه علامه طباطبائی
2 - استاد گروه روانشناسی
دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: اختلال رفتار زودآغاز, هیجانهای بنیادی, آموزش جلوههای چهرهای,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش جلوههای چهرهای هیجانهای بنیادی بر کاهش نشانههای اختلال رفتار زودآغاز بود.روش پژوهش شبهتجربی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه بود.جامعه مورد پژوهش تمام دانشآموزان دارای اختلال رفتار زودآغازی محصل در مدارس ابتدایی شهر تهران بودند.پس از غربالگری در مدرسه، تعداد ۱۷ نفر از این دانشآموزان با روش نمونهبرداری هدفمند و با استفاده از ملاکهای تشخیصی اختلال رفتاری با فرم گزارش معلم برای سنین18-6سال آزمون آشنباخ انتخاب شدند.آموزش جلوههای چهرهای هیجانهای بنیادی به مدت ۱۰ جلسه و هر جلسه ۳۰ دقیقه به دانشآموزان ارائه شد.ابزار مورد استفاده جهت ارزیابی و تشخیص اختلال رفتار، آزمون آشنباخ(آشنباخ و رسکورلا،2001)بود که بهوسیله معلمان در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون انجام شد و بهمنظور آموزش جلوههای چهرهای هیجانها از جورچین آهنربایی چهره استفاده شد.برای تحلیل دادهها از آزمونtوابسته استفاده شد و نتایج تحلیل نشان داد که بین پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد و نشانههای اختلال رفتار در اثر این آموزش کاهش معناداری یافتهاند.همچنین یافتهها نشان داد که آموزشها میتواند با افزایش توانایی کودکان برای بازشناسی هیجانهای چهرهای مخاطب، به درک بهتر آنها از قصدهای فرد مقابل کمک کند و درنتیجه نشانههای اختلال رفتار را کاهش دهد.
