تحول عادتهای شمارش با انگشتان در کودکان خردسال: نقش سواد و دست برتری
الموضوعات :
احمد علی پور
1
(استاد دانشگاه پیام نور)
فرهاد شقاقی
2
(استادیار دانشگاه پیام نور)
مجتبی دلیر
3
(دانشجوی دکترا دانشگاه پیام نور)
الکلمات المفتاحية: جنس, عادتهای شمارش با انگشتان, دست برتی, سواد,
ملخص المقالة :
برای بررسی تحول الگوی عادات شمارش با انگشتان در کودکان خردسال با تأکید بر نقش سواد و دست¬برتری، 200 نفر از کودکان پیش¬دبستانی و دبستانی شهر تهران به روش نمونه¬برداری خوشه¬ای انتخاب شدند و پرسشنامة دست¬برتری چاپمن و چاپمن (1987) و پرسشنامة شمارش با انگشتان (کورن، 1993 ) در مورد آنها اجرا شد. نتایج آزمون خی دو نشان دادند که بین دو گروه پیش¬دبستانی (فاقد سواد) و دبستانی (باسواد) و دو گروه راست¬برتر و چپ¬برتر در الگوی عادات شمارش با انگشتان تفاوت معنادار وجود دارد، امّا بین دو گروه پسر و دختر در الگوی عادات شمارش با انگشتان تفاوت معنادار یافت نشد. اکثر کودکان پیشدبستانی با دست راست (5/23%) و دست چپ (18%) و بیشترکودکان دبستانی با دست راست و همچنین، کودکان راست¬برتر اغلب با دست راست و کودکان چپ¬برتر اغلب با دست چپ شمارش از یک تا 10 را شروع کردند.