اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر ابراز و مهار خشم والدین
الموضوعات :
محسن شکوهی یکتا
1
(دانشیار دانشگاه تهران)
نیره زمانی
2
(کارشناس ارشد روانشناسی و اموزش کودکان استثنائی)
اکرم پرند
3
(دانشجوی پسا دکتری دانشگاه تهران)
سعید اکبری زردخانه
4
(دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبایی)
الکلمات المفتاحية: آموزش والدین, مهار خشم, روی آورد شناختی-رفتاری,
ملخص المقالة :
این پـژوهش با هدف کاهش خشم والدین، براساس آموزش مدیریت خشم انجام شد. بیست و یک والد (13 پدر با میانگین سنی 37 سال و هشت مادر با میانگیـن سنی 36 سال) در 7 جلسه کارگاه مدیریت خشم شرکت کردند. سیاهـه حالت ـ رگه خشم (اسپیلبرگر، 1999) و پرسشنامه ارزیابی خشم والدینی (شکـوهییکتا و زمانی، 1387) قبل و بعد از آموزش انجام شـد. نتایج اندازهگیریهای مکرر نشان دادند که آمـوزش مدیریت خشـم، شدت خشـم را در موقعـیتهای فراخوان خشم و رگه خشـم به گونـهای معـنادار کـاهش و مهـار خشم درونـی را افزایش داد، اما ابـراز خشم بیرونی و درونی و مهار خشم بیرونـی تغییر معناداری نداشت. نتایج براساس اثربخشی مداخلههای شناختی ـ رفتاری مورد بحث قرار گرفت.