نقش واسطهای روانبنههای شناختی در ارتباط با فرایند و محتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض
الموضوعات :ایران جلالی 1 , سیروس سروقد 2 , سیامک سامانی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
الکلمات المفتاحية: تعارض والد-کودک, روانبنههای شناختی, فرایند و محتوای خانواده,
ملخص المقالة :
با هدف تعیین نقش واسطه ای روان بنههای شناختی سازشنایافته در ارتباط با فرایند و محتوای خانواده و شیوه های مقابله با تعارض، 400 نفر (240 دختر و 160 پسر) از دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز به روش نمونهبرداری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به سیاهه تعارض سازمانی (رحیم و مگنر، 1995)، پرسشنامه روان بنه های یانگ (1994) و مقیاس فرایند و محتوای خانواده (سامانی، 1387) پاسخ دادند. نتایج آزمون همبستگی نشان دادند بین طرحوارههای شناختی و مؤلفههای محتوای خانواده (به استثنای دیگرجهتمندی با فضای زندگی و منابع مالی) و مؤلفههای فرایند خانواده (به استثنای باورهای مذهبی) رابطه منفی معنادار و بین شیوههای حل تعارض با والدین و مؤلفههای فرایند خانواده (به استثنای باورهای مذهبی) رابطه مثبت معنادار وجود دارد. شاخص برازندگی مدل ها در تحلیل مسیر نشان داد که مدل های مفروض با متغیر مستقل محتوای خانواده در رابطه با شیوه های حل تعارض با مادر (به استثنای شیوه سلطهگرایانه) و شیوه حل تعارض با پدر (به استثنای شیوه ائتلافگرایانه، سلطهگرایانه و سازشگرایانه) همگی تأئید شدند.