اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بیانگری و مطلوبیت اجتماعی دانشجویان
الموضوعات :وحید سرمدی سلطان 1 , فرشاد زارعی میانکلی 2 , حسین سلیمی بجستانی 3
1 - کارشناس ارشد مشاوره خانواده
2 - کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی
3 - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: آموزش مهارتهای زندگی, بیانگری, مطلوبیت اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر بیانگری و مطلوبیت اجتماعی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه بود. از بین 500 دانشجوی سال اول، 40 دانشجو با بیانگری متوسط به پایین و مطلوبیت اجتماعی متوسط به بالا به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری به عنوان گروه گواه و گروه آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش، 18 جلسه 90 دقیقه ای (دو بار در هفته) آموزش مهارت های زندگی دریافت کرد. گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. شرکت کنندگان هر دو گروه، قبل و پس از مداخله به مقیاس بیان گری (لی، هالبرگ، سلمون، و هاس، 1985) و مقیاس مطلوبیت اجتماعی (کراون و مارلو ،1960) پاسخ دادند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که بین میزان بیانگری و مطلوبیت اجتماعی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد. یافتهها نشان دادند که آموزش مهارت های زندگی، بیانگری و مطلوبیت اجتماعی را افزایش می دهد.