ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز دورکس
الموضوعات :ماندانا سپنتا 1 , محبوبه هاشمی جوزدانی 2
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی
الکلمات المفتاحية: اعتبار, روایی, ویژگیهای روانسنجی, یادگیری اجتماعی ـ هیجانی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز دورکس (DESSA؛ لیبوف، شاپیرو و ناگلیری، 2009) در جامعۀ کودکان ایرانی بود. جامعۀ پژوهش شامل همۀ کودکان 5 تا 14 سال شهر اصفهان در سال 96-95 بود، که از این جامعه 744 نفر (384 دختر و 360 پسر) با روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اعتبار مقیاس از طریق روش همسانی درونی و همبستگی مجموع ماده، ساختار عامل مقیاس از طریق هردو روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و روایی آن از طریق روایی واگرا و همبستگی بین زیرمقیاسها ارزیابی شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای همۀ زیرمقیاسها و کل مقیاس در هردو جنس و کل شرکتکنندگان مطلوب و دامنۀ اکثر همبستگیهای مجموعۀ ماده بیشتر از 40/0 بود. بررسی ساختار عاملی این مقیاس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مدل 8 عاملی مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز دورکس را تأیید کرد. شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش مطلوب مادهها بود. درنهایت، همبستگیهای منفی و معنادار بین زیرمقیاسهای مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز و پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر و همبستگیهای مثبت و معنادار بین زیرمقیاسهای مقیاس ارزیابی توانمندیهای دانشآموز، روایی خوب این مقیاس را نشان داد.
بلالی، ر. و آقایوسفی، ع. ر. (1390). اثربخشی برنامۀ آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 4(20)،73 - 59.
مشهدی، ع.، حسنی، ج.، برعرفان، ز.، نجفیگل، پ. و دانشور، ش. (1392). ویژگیهای روانسنجی نسخه پیشدبستانی سیاهه درجهبندی رفتاری کنشوری اجرایی (فرم معلم). فصلنامۀ روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 10(38)، 137 - 123.
یوسفی، ف. (1377). هنجاریابی مقیاس راتر به منظور بررسی مشکلات رفتاری و عاطفی دانشآموزان دختر و پسر ابتدایی شیراز. مجله علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز، 13(1و2)، 192 -172.
Bradley, R., McCraty, R., Atkinson, M., Tomasino, D., Daugherty, A., & Arguelles, L. (2010). Emotion self-regulation, psycho physiological coherence, and test anxiety: Results from an experiment using electrophysiological measures. Applied Psychophysiology & Biofeedback, 35(4), 261-283.
Carlton, M. P. (2000). Motivation and school readiness in kindergarten children. Dissertation Abstracts International, 60(11), 3899A.
Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (2003). Safe and sound:An educational leader’s guide to evidence-based social and emotional learning programs. Chicago: Author.
Ciarrochi, J., Wilson, C. J., Deane, F. P., & Rickwood, D. (2003). Do difficulties with emotions inhibit help-seeking in adolescence? The role of age and emotional competence in predicting help-seeking intentions. Counselling Psychology Quarterly, 16(2), 103-120.
Decety, J. (2009). The social neuroscience of empathy. Cambridge, MA: MIT Press.
Dennis, J. M., Phinney, J. S., & Chuateco, L. I. (2005). The role of motivation, parental support, and peer support in the academic success of ethnic minority first-generation college students. Journal of College Student Development, 46(3), 223-236.
Elias, M. J., & Arnold, H. (2006). The Educator’s Guide to Emotional Intelligence and Academic Achievement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Eisenberg, N. (2006). Social, emotional, and personality development. In W. Damon & R. M. Lerner, Handbook of child psychology (6th Ed.). New York: Wiley.
Epstein, M. H. (2004). Behavioral and EmotionalRating Scale–2nd ed.: A strength-based approachto assessment. Austin, TX: PRO-ED.
Greenberg, M. T. (2006). Promoting resilience in children and youth: Preventive interventions and their interface with neuroscience. Annals of the New York Academy of Science, 1094 (1), 139-150.
Guerra, N.G., & Bradshaw, C. P. (2008). Linking the prevention of problem behaviors and positive youth development: Core competencies for positive youth development and risk prevention. New Directions for Child and Adolescent Development, 122, 1 - 17.
Gullone, E., Hughes, E. K., King, N. J., & Tonge, B. (2010). The normative development of emotion regulation strategy use in children and adolescents: A 2-year follow-up study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51(5), 567-574.
Howes, C., & Smith, E.W. (1995). Relations among child care quality, teacher behavior, children’s play activities, emotional security, and cognitive activity in child care. Early Childhood Research Quarterly, 10 (4), 381-404.
Izard, C. E., Fine, S., Schultz, D., Mostow, A., Ackerman, B., & Youngstrom, E. (2001). Emotions knowledge as a predictor of social behavior and academic competence in children at risk. Psychological Science, 12(1), 18-23.
Jacobsen, T., & Hofmann, V. (1997). Children’s attachment representations: Longitudinal relations to school behavior and academic competency in middle childhood and adolescence. Developmental Psychology, 30 (4), 703-710.
Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
LeBuffe, P. A., Shapiro, V. B., & Naglieri, J. A. (2009). The Devereux Student Strengths Assessment (DESSA). Lewiscille, NC: Kaplan Press.
Mattanah, J. F., Ayers, J. F., Brand, B. L., Brooks, L. J., Quimby, J. L., & McNary, S. W. (2010). A social support intervention to ease the college transition: Exploring main effects and moderators. Journal of College Student Development, 51 (1), 92-108.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004).Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15(3), 197-215.
Nickerson, A. B., & Fishman, C. (2009).Convergent and divergent validity of the Devereux student strengths assessment. School Psychology Quarterly, 24 (1), 48-59.
O’Neil, R., Welsh, M., Parke, R. D., Wang, S., & Strand, C. (1997). A longitudinal assessment of the academic correlates of early peer acceptance and rejection. Journal of Clinical Child Psychology, 26 (3), 290-303.
Payton, J., Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Dymnicki, A.B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B., et al. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
Reynolds, C. R., & Kamphaus, R. W. (2004). BehaviorAssessment System for Children—2nd ed.manual. Circle Pines, MN: AGS.
Steinberg, L. (2012). Should the science of adolescent brain development inform public policy? Issues in Science and Technology, 28 (3), 67-78.