اثربخشی برنامه رایانهیار حافظه کاری بر بهبود کنشهای اجرایی دانشآموزان ناشنوا
الموضوعات :سکینه سلطانی کوهبنانی 1 , پرویز شریفیدرآمدی 2
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: کنش اجرایی, برنامه رایانهیار حافظه کاری, دانشآموزان ناشنوا,
ملخص المقالة :
این بررسی با هدف تعیین اثربخشی برنامه رایانه یار حافظه کاری بر بهبود کنشهای اجرایی دانش آموزان ناشنوا انجام شد. 18 دانش آموز پسر ناشنوا انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنی ها به آزمون استروپ (استروپ، 1935)، آزمون عملکرد مداوم (رازولد، مرسکی، ساراسون، برنسوم، و بک، 1965)، نسخه رایانهای برج لندن (موریس، احمد، استد، و تون، 1993)، و آزمون حافظه کاری کورنولدی (کورنولدی و وکیا، 1995)، پاسخ دادند. گروه آزمایش، برنامه رایانهیار حافظه کاری (بخاراییان، 1389) را در 20 جلسه آموزشی 45 دقیقهای گذراندند. نتایج آزمون t نشان دادند نمره پسآزمون کنش های اجرایی دانش آموزان ناشنوا به صورت معنادار تغییر یافته است. پیگیری پس از یک ماه حاکی از عدم تغییر میانگین کنش اجرایی در دانش آموزان ناشنوا بود. یافتهها این نکته را آشکار کردند که برنامه رایانه یار حافظه کاری در بهبود کنشهای اجرایی دانش آموزان ناشنوا مؤثر است.