الگوهای ارتباطی خانواده و جو یادگیری با حل مسئلة خلاق:نقش واسطهای بازخوردهای خلاقانه
الموضوعات : Clinical psychologyزهرا دلنواز 1 , محبوبه البرزی 2 , فریبا خوشبخت 3
1 - کارشناس ارشد دانشگاه شیراز
2 - دانشیاردانشگاه شیرازi,
3 - دانشیار دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهگری بازخورد خلاقانه بر حل مسئله خلاق با رویآورد به متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده و جو یادگیری انجام شد. 300 دانشآموز دختر و پسر کلاسهای پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهرستان لارستان انتخاب شدند و به زمینهیاب بازخورد خلاقانه (اسکافر، 1991)، سیاهه ویژگیهای حل مسئله خلاق (چو و لین، 2010)، پرسشنامه الگوهای ارتباط خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1990) و زمینهیاب جـو یـادگیری (ویلیامز و دسی، 1996) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد بازخورد خلاقانه در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و جو یادگیری با حل مسئله خلاق سهم معناداری ندارد. همچنین جهتگیری گفت و شنود و جو یادگیری، پیشبین مثبت و معنادار حل مسئله خلاق و بازخورد خلاقانه بودند. این پژوهش نقش اساسی الگوهای ارتباطی خانواده و جو یادگیری در پرورش تفکر حل مسئله خلاق و اهمیت بازخورد را برجسته میسازد.
