سبکهای مقابلهای والدین با هیجانهای منفی کودکان: نقش واسطهای نظمجویی هیجان در والدین دارای فرزند درخودمانده
الموضوعات :فرشته بابائی 1 , مهدی تولائی 2 , علیرضا شریفی اردانی 3 , ریان رجبی 4
1 - دانشگاه غیر انتفاعی امام جواد(ع)، یزد، ایران
2 - گروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی امام جواد (ع)
3 - دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز ، شیراز ، ایران
4 - گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی موسسه آموزش عالی امام جواد یزد
الکلمات المفتاحية: تنظیم هیجان, سبکهای برخورد با هیجانات منفی کودکان , والدین دارای فرزند اوتیسم, ویژگیهای سرشت و منش,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تعیین سبکهای مقابلهای والدین با هیجانهای منفی کودکان با توجه به نقش واسطهای نظمجویی هیجان در والدین دارای فرزند در خودمانیم بود. این پژوهش از نوع توصیفی، از نوع همبستگی بود و جامعه آماری والدین دانشآموزان دارای اختلال درخودماندگی در مدارس کودکان استثنایی شهر بندرعباس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بود که 300 نفر تخمین زده شد. با توجه به محدود بودن جامعه در دسترس تمام والدین بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند که از این تعداد 250 نفر در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه سرشت و منش (کلونینجر، 1986)؛ مقیاس مشکلات در نظمجویی هیجانی (گراتز و روئمر، 2004) و مقیاس سبکهای مقابله با هیجانات منفی کودکان (فابس، آیزنبرگ و برونزوایگ، 1990) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد منش همکاری و خود راهبری، تبیینکننده مثبت نظمجویی هیجانی در والدین دارای فرزند درخودمانده است. سرشت آسیبپرهیزی و پشتکار تبیینکنندههای منفی نظمجویی هیجانی و سرشت پاداش وابسته تبیینکننده مثبت نظمجویی هیجانی و همچنین منش خود فراروی تبیینکننده مثبت سبکهای برخورد حمایتی و غیرحمایتی و سرشت آسیبپرهیزی تبیینکننده منفی سبکهای حمایتی بود. سرشت پاداش وابسته تبیینکننده منفی سبکهای غیر حمایتی و سرشت پشتکار نیز تبیینکننده مثبت سبکهای غیر حمایتی بود. هیچیک از مسیرهای واسطهای معنیدار نبودند. به طور کلی میتوان گفت ویژگیهای سرشت و منش والدین میتوانند تبیینکننده سبکهای مقابله با هیجانهای منفی والدین و همچنین نظمجویی هیجان آنها باشند که هر دو نقش مهمی در اجتماعی شدن هیجانی فرزندان دارند.
Aghayousefi, A. R., Tarkhan, M., & Farmani, A. (2017). The role of the Big Five Factors of personality in pre- dicting cognitive emotion regulation strategies with the mediating role of patience components. Clinical Psychology Studies, 7(26) , 43-64. [In Persian].
Baradaran, M. (2017). Comparison of temperament and character dimensions and cognitive emotion regula- tion in anxious and normal students. Social Cogni- tion, 6(1) , 67-76.
Basharpour, S., Etarod, N., & Eini, S. (2017). Tem- perament and character dimensions and depression: The mediating role of cognitive emotion regula- tion. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 12(43), 27-36. [In Persian].
Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: A pro- cess model. Child Development, 55(1) , 83–96.
Bunford, N., Dawson, A. E., Evans, S. W., Ray, A. R., Langberg, J. M., Owens, J. S., & Allan, D. M. (2020). The difficulties in emotion regulation scale–parent report: A psychometric investigation examining ado- lescents with and without ADHD. Assessment, 27(5), .921-940
Cai, R. Y., Richdale, A. L., Uljarević, M., Dissanayake, C., & Samson, A. C. (2018). Emotion regulation in autism spectrum disorder: Where we are and where we need to go. Autism Research, 11(7) , 962-978.
Cloninger, C. R. (1987). A systematic method for clini- cal description and classification of personality vari- ants. Archives of General Psychiatry, 44, 573-588.
Cloninger, C. R. (1991). Brain networks underlying personality development. In B. J. Carroll & J. E. Bar- rett (Eds.), Psychopathology and the brain (pp. 183- 20). New York: Raven Press.
Cloninger, C. R., Przybeck, T. R., Svrakic, D. M., & Wetzel, R. D. (1994). The Temperament and Char- acter Inventory: A guide to its development and use. St-Louis, MO: Washington University.
Cloninger, C. R., & Svrakic D. M. (1994). Differentiat- ing normal and deviant personality by the seven fac- tor personality model. In S. Strack & M. Lorr (Eds.), Differentiating normal and abnormal personality. New York: Springer Publishing Co.
Cui, L., Criss, M. M., Ratliff, E., Wu, Z., Houltberg, B. J., Silk, J. S., & Morris, A. S. (2020). Longitudinal links between maternal and peer emotion socializa- tion and adolescent girls’ socioemotional adjustment. Developmental Psychology, 56(3), 595–607.
Eisenberg, N. (2020). Findings, issues, and new direc- tions for research on emotion socialization. Develop- mental Psychology, 56(3) , 664–670.
Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinrad, T. L. (1998). Parental socialization of emotion. Psychological In- quiry, 9, 241–273.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Murphy, B. C. (1996). Parents’ reactions to children’s negative emotions: Re- lations to children’s social competence and comfort- ing behavior. Child Development, 67(5), 2227-2247.
Fabes, R. A., Eisenberg, N., & Bernzweig, J. (1990). Coping with Children’s Negative Emotions Scale. Marriage & Family Review.
Fabes, R. A., Poulin, R. E., Eisenberg, N., & Madden-Der- dich, D. A. (2002). The coping with children’s negative emotions scale (CCNES): Psychometric properties and relations with children’s emotional competence. Mar- riage and Family Review, 34, 285–310.
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, .41-54
Hair. J. F., Hult. G. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. A. (2016). Primer on partial least squares structural equa- tion modeling (PLS-SEM). SAGE Publications, Inc.
Hajal, N. J., & Paley, B. (2020). Parental emotion and emo- tion regulation: A critical target of study for research and intervention to promote child emotion socialization. De- velopmental Psychology, 56(3), 403–417.
Haqshan, H. (2009). Personality Psychology. Shiraz: University of Medical Sciences Publications.
Hojati, M., Ghadampoor, E., Abbasi, M., & Senobar, A. (2019). Children behavioral disorder and moth- ers’ stress: The mediating role of fatigue and cop- ing strategies. Journal DevelopmentalPsychology: Iranian Psychologists, 16(62), 215-228. [In Persian].
Kaviani, H., & Poor Naseh, M. (2005). Validation Of Temperament and Character Inventory in Iranian Sample: Normative Data. Tehran University Medi- cal Journal, 63 (2), 89-98. [In Persian].
Ketabi, S., Maher, F., & Barjali, A. (2008).Studying the personality profile of drug addicts by utilizing two models of Cloninger and Eysneck. Etiadpajohi, 2 (7), 45-54. [In Persian].
Khormaei, F., Azadi Dehbidi, F., & Haghjoo,S. (2016). The study of structural model of relationship be- tween patience and difficulty in emotion regulation. Journal of Research in Psychological Health, 10(1), 22-31. [In Persian].
Martínez-González, A. E., Cervin, M., & Piqueras, J. A. (2022). Relationships between emotion regula- tion, social communication and repetitive behaviors in Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(10), 4519-4527.
Mazefsky, C. A., Borue, X., Day, T. N., & Minshew, N. J. (2014). Emotion regulation patterns in adoles- cents with high-functioning autism spectrum disor- der: Comparison to typically developing adolescents and association with psychiatric symptoms. Autism Research, 7(3) , 344–354.
Mirzaei, S. S., Pakdaman, S., & Alizade, E. (2020). Designing a program for the generalization of so- cial skills in adolescents with high-functioning autism: Application of cognitive model of social information processing. Journal Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 16(64) , 365- 378. [In Persian].
Oghbaee S., Ahi Q., Shahabizadeh F., & Mansouri A. (2020). Modeling of psychotic experiences in abused women in relation to intimate partner vio- lence: The mediating role of temperament and char- acter dimensions. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 8 (4) , 46-56.
Ornaghi, V., Agliati, A., Pepe, A., & Gabola, P. (2019). Patterns of association between early childhood teachers’ emotion socialization styles, emotion be- liefs and mind-mindedness. Early Education and De- velopment, 31(1), 47-65.
Sharifi Ardani A., & Khormaei, F. (2022). The rela- tionship between parents social and cultural capi- tal with children’s social skills: The mediating role of parents’ styles in coping styles with children’s negative emotionss, Social Psychology Research, 11(45), 121-142. [In Persian].
sharifi ardani, A., Yavari,, F., Sajjadipour, F. S., Yazda- ni, S., & Akrami Abargoi, G. (2023). Investigating the role of parents’ character strengths in explaining emotional socialization concerning the mediation role of emotion regulation. Social Psychology Re- search, 13(49), 45-60. [In Persian].
Valiente, C., Swanson, J., DeLay, D., Fraser, A. M., & Parker, J. H. (2020). Emotion-related socialization in the classroom: Considering the roles of teachers, peers, and the classroom context. Developmental Psychology, 56(3), 578–594.