از سماع تا وجد
الموضوعات :
1 - استادیار دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: سماع, وجد, خرقه, خرقه سماعی, خَرْق کردن,
ملخص المقالة :
سماع و وجد از امور پسندیده و رسوم اختیاری در نزد صوفیه است که ایشان آن را به اجتهاد خود وضع کردهاند، بنابراین میتوان انتظار داشت که علاوه بر معنای ظاهری، پوشیدگیهایی نیز در این رسم و امر باشد. هدف از تدوین این مقاله، دستیابی به این سرّ و نیک فهمیدنِ این رسم است.در نزد این طایفه، سماعِ درست، شنیدن بهحق است و شنیدنِ هر چیز بر پایة حق و حقّانیت آن. این امر بنای آن میگردد که اهل سماع با عنایت به بحث وجد در سه طبقه جای گیرند: طبقة اول ابنای حقایق هستند که در سماع، گفت و گوی خود با حق را میشنوند. ایشان را واجدان مفتون خوانند.طبقة دیگر اهل مناجاتاند که به واسطة درک معانی کلام و ابیات، سماع ایشان به گونة خطاب دل ایشان با حق است. ایشان را واجدان مغلوب خوانند.اما طبقة سوم که حقانیّتشان در نزد صوفیه محرز است را فقرای مجرد نامیدهاند زیرا سماع ایشان به دلیل بریدن از جملة تعلقات دنیایی، حقیقی و با صفایِ باطن است. صوفیه ایشان را واجدان منظور مینامند.
_||_