رابطۀ اثربخشی فعالیت های فوق برنامۀ ورزشی و قهرمانی دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره)
الموضوعات :رضا ساکی 1 , مجتبی میردریکوند 2 , مهسا محسن زاده 3
1 - دانشآموختۀ دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد کرج
2 - عضو هیئت علمی دانشکده فنی و حرفهای سما واحد خرم آباد
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد کرج
الکلمات المفتاحية: ورزش قهرمانی, اوقات فراغت, دانشگاه افسری امام خمینی(ره),
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ اثربخشی فعالیت های ورزشی اوقات فراغت با کسب عناوین قهرمانی است. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است؛ و جامعۀ آماری آن را کلیۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه افسری امام خمینی(ره) دربر میگیرد(431=N). با بهره گیری از جدول حجم نمونۀ کوهن، دیدگاه 205 نفر در این زمینه جمعآوری شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامۀ 27سؤالی محقق ساخته با روش دلفی و برمبنای مقیاس پنج ارزش لیکرت است. روایی پرسشنامه به شکل صوری و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد و عدد 87/0 به دست آمد. برای بررسی رابطۀ بین متغیرها، از آزمون رو اسپیرمن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که اثربخشی فعالیت های فوق برنامۀ ورزشی دانشگاه امام خمینی(ره) با عناوین قهرمانی در مسابقات رابطۀ مثبت و معنی داری دارد. بر این اساس، هر چه فعالیت های ورزشی فوق برنامه جدیتر دنبال شود، امید کسب موفقیت در میادین مسابقات ورزشی و درنتیجه توسعۀ ورزش قهرمانی و تولید ثروت بیشتر می شود.
احسانی، محمد و عزبدفتران، مریم. 1382. «بررسی عاملهای بازدارندۀ مشارکت فعالیتهای ورزشی دختران دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد خوراسگان»، نشریۀ المپیک، ش 24، صفحه 29-40.
کریمیان، جهانگیر و تندنویس، فریدون. 1383. روابط بین نیروی انسانی، بودجۀ هزینهشده، مساحت اماکن و تأسیسات بر افزایش فعالیتهای فوقبرنامۀ ورزشی دانشگاهها»، نشریۀ علوم حرکتی و ورزش، ش 3. صفحه: 65-79.
گودرزی، مهدی. 1391. نقش اوقات فراغت در خودکارآمدی دانشآموزان متوسطه(پایاننامۀ کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بروجرد).
مردانی، عبدالله. 1390. نحوۀ گذراندن اوقات فراغت دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور لرستان(پایاننامۀ کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بروجرد).
مشکاتی، زهره و والیانی، محبوبه. بهار 1385. بررسی نقش برخی عوامل در مشارکت دانشجویان دختر در کلاستربیت بدنی(تحقیقات پرستاری و مامایی)، ش 31.
Davison, K. K. & Lawson, C. T. 2006. “Do attributes in the physical environment influence children’s physical activity? A review of the literature”, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 3–19.
Drakou, A.; Tzetzis, G. & Mamantzi, K. Jan. 2008. “Leisure constraints experienced by university students in Greece”,Sport Journal 11(1), 55.
Etzioni, A. 1964. Modern organizations. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall
Haycock, D. & Smith, A. 2012. “A family affair? Exploring the influence of childhood sport socialisation on young adults' leisure-sport careers in north-west England”, Leisure Studies (Journal) 4(1), 1-20.
Crawford, D. Jackson, E., & Godbey, G(1991) "A hierarchical model of leisure constraints", Leisure Science, Vol. 13, p. 309-320.
Thibault, A. 2012. The 12th World Leisure Congress: “Transforming Cities, Transforming Leisure; A Milestone Event”, World Leisure Journal 54(3).pp: 97-98.
Tsigilis, N.; Masmanidis, T.; & Koustelios, A. April 2010. “University Students’ Satisfaction and Effectiveness of Campus Recreation Programs”, Recreational Sports Journal RSJ Volume 33, Issue 1. Pp:65-77.