پیش بینی میزان بهره وری هیئت های ورزشی از طریق مدیریت کیفیت جامع (TQM)
الموضوعات :مهدی بارانی 1 , مهدی طالب پور 2 , محمد کشتی دار 3
1 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2 - استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
3 - استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: بهره وری, مدیریت کیفیت جامع, هیئت ورزشی,
ملخص المقالة :
چکیدهپژوهش حاضر با هدف پیشبینی میزان بهرهوری هیئتهای ورزشی استان خراسان رضوی از طریق مدیریت کیفیت جامع و ارائه راهکار برای افزایش بهره وری در هیئت های ورزشی استان خراسان رضوی انجام گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی،تحلیلی وکاربردی میباشد؛ روش نمونه گیری آن از طریق کل شمار انجام گرفت؛ جامعه آماری آن تمام کارکنان، روسا و مدیران هیئتهای ورزشی استان خراسان رضوی بود؛ در این پژوهش از پرسش نامه استاندارد مدیریت کیفیت جامع (رحیمی،1396) و پرسش نامه مقیاس سنجش میزان بهرهوری در سازمان (شریفی،1390) استفاده شد و پایایی این پرسش نامه ها به ترتیب برابر آلفای کرونباخ 88/0 و 88/0 مورد تایید قرار گرفت. آزمون رگرسیون و آماره دوربین واتسون مشخص کرد که مدیریت کیفیت جامع توانایی پیش بینی بهره وری را دارد به این معنی که 10 درصد از تغییرات بهرهوری مربوط به حمایت و رهبری مدیریت عالی سازمان، 9 درصد از تغییرات بهره وری مربوط به برنامه ریزی استراتژیک و 10 درصد از تغییرات بهره وری مربوط به شناسایی و آموزش کارکنان میباشد. با توجه به نتایج تحقیق و تغییرات به وجود آمده در بهره وری با استفاده از مدیریت کیفیت جامع، سازمان های ورزشی به خصوص هیئت های ورزشی مورد تحقیق باید اهتمام ویژه ای به اجرایی کردن و استمرار در استفاده از مدیریت کیفیت جامع داشته باشند،زیرا استقرار سیستم مدیریت کیفیت جامع در دهه های گذشته بهعنوان راهکاری مؤثر برای پیاده سازی کیفیت فراگیر، افزایش بهرهوری، اثر بخشی و توسعه پایدار سازمانها و مؤسسات ورزشی موردتوجه قرار گرفته است.
Reference
Amiran, H. (2004). Standard 2000 edition for all (4th Edition). Tehran: quality consultants of the company,34-69, (Persian)
Ansari, Mohammad Esmaeel, Ostadi, Hossein, Motahari, Masoumeh (2009) Effect of Harvest Management on the Telecom Operations Performance Based on the Scorecard Model in Isfahan Telecom, Journal of Organizational Culture Management.7(20),170-174. (persian)
Arzeshmand, M., & Mahdipoor, A. (2012). Reasons for accepting Total Quality Management (TQM) by the managers of physical education organization: a survey in Fars province of IR IRAN. Journal of American Science, 8(10) . (persian)
Bagheri, Akbar. And Kazemi, Mostafa 2009 Full Quality Management System and its Feasibility Study in Cooperative Directorate of Khorasan Razavi Province. Co-op Volume 20, 208-209. (persian)
Bagheri, Zahra (2007) Investigating the Attitude of Managers and Faculty Members towards Adoption of Comprehensive Quality Management at Urmia University and its Relationship with Some Demographic Characteristics, Urmia University's Thesis, 50-41. (persian)
Cetindere, A., Duran, C., & Yetisen, M. S. (2015). The effects of total quality management on the business performance: An application in the province of Kütahya. Procedia economics and finance, 23, 1376-1382.
Chang, C. C., Chiu, C. M., & Chen, C. A. (2011). The effect of TQM practices on employee satisfaction and loyalty in government. Total Quality Management, 21(12),1299-1314.
Clarence, M. (1995). An Analysis of the Level of Implementation of Total quality Management in the Technical Institutes in the State of Georgia Rear. Dissertation Abstracts International. Vol. 56, (no.3): 303
Crane, Stewart (2003) Key points in management (book). Mohammad Ali Hossein Nejad, First Printing, Tehran: Office of Cultural Research, 68-92
Dargahi .Hossein, Mostafa Rezaian, (2004). Factors Affecting Non-Implementation of Quality Management at Organizations Providing Health Services in Iran and Providing Appropriate Solutions to Fix It, Journal of medicine and cultivation.1(50),49-61,(persian)
Deter, J. R. & Gschro, R. & Cudeck, R. (2003). The Measurement of Quality Management Culture in School: Development and Validation of the SQMC. Journal of Operations Management, Colombia, N0(12),p 1232-1245
El Fadel Hegazy, A.A. (2012). Obstacles to applying total quality management to sport clubs in Al-Jouf, Saudi Arabia. World Journal of Sport Sciences, 6(1), 1- 5
Fatehi, Majid, (2013), Methods of Success in Total Quality Management, Novin Management Monthly, No. 123, p. 88. (persian)
Gared Hart (2008) The Effect of Employee Participation in Organizational Decision Making at a Industrial Factory in the United States. International Journal of Social Ecology and Sustainable Development.6(5),54-67
Kazazi Abolfazl, Abbas Shool,(2013).Impact of Total Quality Management on Innovation Performance: Effect Moderating organizational learning, Journal of Management Studie,23(71),1-17 . (persian)
Marefat, Daryush, Faridfathi, Akbar, (2015) "Relationship between Information Technology and Total Quality Management in Sport Federations". Journal of Applied Environmental and Biological Sciences. 5(3)52-58. (persian)
McAdam, R., Leonard, D., Henderson, J., & Hazlett, S. A. (2008). A grounded theory research approach to building and testing TQM theory in operations management. Omega, 36(5), 825-837.
Rahimi, A., & Keshtidar, M. (2017). The relationship between total quality management models and organizational excellence with the effectiveness of medal-winning and non-medal-winning sports teams in Khorasan Razavi province based on TQM, EFQM, BSC models, Master's thesis, Birjand University, 56-67. (Persian).
Rajab Beigi, Mojtaba Salimi, Mohammad Hossein (1995), General Managerial Management, Tehran: Amir Kabir University Press, 161-164. (persian)
Sahooa, S., & Yadava, S. (2018). Total Quality Management in Indian Manufacturing SMEs. Procedia Manufacturing, 21, 541-548.
Sharifi, Mahdi, Sharifian, Ismail, Sayadi, Emadeddin and Ademazah, Meysam (2015). Evaluation of total quality management in the production sector of the country's sports industry, Proceedings of the first national conference on physical education and sport in Iran.20,15.(persian)
Sindwani, R., Singh, V., & Grover, S. (2011). Identification of Attributes of TQM in an Educational Institute: A System Model. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology (IJSSMET), 2(2), 48-64.
Stefan, Pey, Robbins (2002), Foundations of Organizational Behavior, Translators: Seyyed Mohammad Arabi, Ali Parsayian, Tehran: Office of Cultural Studies, 314 -361
TorkFar, Ahmad. (2016). Obstacles to Establishing a Comprehensive Quality Management System in Bushehr Province Sports Offices, New Approaches to Sport Management, No. 8, pp. 48-41. (persian)
Valmohammadi, Changiz,Roushan Zamir and Shervin. (2014). Investigating the Effect of Organizational Culture on Comprehensive Quality Management. Journal of Management Studies (Improvement and Transformation), 22 (72), 119-141 (Persian)
Watson, J. G., & Rao Korukonda, A. (1995). The TQM jungle: a dialectical analysis. International Journal of Quality & Reliability Management, 12(9), 100-109.
Yazdanpanah, Mahshid (2002) Planning and Quality Management, Tadbir Magazine No. 127, p. 51. (persian)
Yeganeh ,Sajjad, Mohammad Bagher Forghani Ozrudi , Seyed Jafar Mosavi. (2013). Feasibility of comprehensive Total Quality Management system in PE offices. Sport Management Review, No 29,2015,85-98.(Per
_||_