تاثیر خودشیفتگی پیروان بر احساس حسادت و عملکرد کاری با نقش تعدیلکنندگی ادراک از مبادله رهبر- عضو (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان)
الموضوعات :مهرداد صادقی 1 , میثم بابایی فارسانی 2
1 - استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانش آموخته دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه نور هدایت شهرکرد، شهرکرد،
الکلمات المفتاحية: عملکرد کاری, احساس حسادت, خودشیفتگی پیروان, مبادله رهبر- عضو, مثلثبندی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر خودشیفتگی پیروان بر احساس حسادت و عملکرد کاری با نقش تعدیلگر درک از مبادله رهبر– عضو با روش توصیفی از نوع همبستگی، انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به تعداد 120 نفر بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 89 نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. چهار پرسشنامه احساس حسادت، خودشیفتگی پیروان، مبادله رهبر– عضو و عملکرد کاری به منظور سنجش متغیرها مورد استفاده قرار گرفتند. روایی پرسشنامهها، با روشهای روایی سازه (اکتشافی، تأییدی، همگرا و واگرا) مورد بررسی قرار گرفت و پس از اصلاحات لازم، مورد تائید قرار گرفت و پایایی نیز با روشهای کلاسیک (آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی) و همچنین روش نوین (دایسترا) برآورد شد. برای تحلیل دادهها از معادلات ساختاری (WapPls6 و Amos18) استفاده شد. نتایج نشان داد که اثرخودشیفتگی پیروان بر احساس حسادت با ضریب تأثیر 25/0 معنادار میباشد. متغیر خودشیفتگی پیروان بر عملکرد کاری با ضریب تأثیر 25/0 معنادار و باعث کاهش عملکرد شغلی و رابطه تعدیلگر مبادله رهبر– عضو بین خودشیفتگی و احساس حسادت معنادار نشده است؛ ولی بین خودشیفتگی پیروان بر عملکرد شغلی را با ضریب تاثیر 22/0 و سطح معناداری P=0/01 معنادار بود.
منابع
ارشدی، نسرین، راضیه زارع مهذبیه، صالحه پیریایی، 1391، نقش واسطه ای ادراک طردشدگی در محیط کار در رابطه بین مبادله رهبر-عضو با رفتارهای انحرافی و بهزیستی روان شناختی. پژوهش های روان شناسی اجتماعی : پاییز 1390 , دوره 1 , شماره 3 ; از صفحه 92 تا صفحه 109 .
روح الهی احمدعلی،1394، رابطه مالکیت روان شناختی با عملکرد شغلی کارکنان(مورد مطالعه: کارکنان تعمیر و نگهداری یک فرودگاه آموزش خلبانی). فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره هفتم/ شماره 25/ زمستان 1394، 120-131
سلیمانیان، بهنام، 1392، اثرخودشیفتگی مدیران بر تضاد و تعارض سازمانی(مورد مطالعه: مدیران ادارت شهر بجنورد). پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان تهران، دانشکده مدیریت.
طباطبایی، سیدسجاد ، مهدی لسانی، 1395، اعتباریابی آمادگی فرصتیابی حرفهای مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی، فصلنامه اندازه-گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، دوره هفتم، شماره 26، 199-224
قلیپور، آرین، ندا محمداسماعیلی،1397، بررسی پیرو بر حسادت سازمانی(مطالعه موردی: کارکنان ستاد بانک ملی ایران)، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 10، شماره 3، 415-422.
مرتضوی، سعید، محمد لگزیان ، سیدهسمیرا سیدحسینی، 1392، نقش واسط حسادت در تاثیر سبک رهبری تبادل رهبر- عضو بر تسهیم دانش و رفتارهای غیرشهروندی پرستاران، نشریه پرستاری ایران، دوره 26، شماره 83، 68-77.
منتظری، محمد ، لیلی فردوسیپور، 1397، تاثیر سلامت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیستوهفتم، شماره 90، 45-64.
مهرگان، محمدرضا ، محمدرضا زالی، 1385، در جست وجوی فنون تعیین روایی در پژوهش های مدیریتی، فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره چهاردهم، پاییز و زمستان، 26-5.
Abdulwahab S. B. (2016). The relationship between job satisfaction, job performance and employee engagement: An explorative study, Business Management and Economics, 4(1): 1-8.
Buffardi, L. E., & Campbell, W. K. (2008). Narcissism and social networking web sites. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 1303–1314.
Celse, J. (2010). Sketching Envy: From philosophy to psychology, LAMETA. DT-2010-22. Dijon, France: Dijon Business School.
Cohen-Charash, Y., & Mueller, J. S. (2007). Does perceived unfairness exacerbate or mitigate interpersonal counterproductive work behaviors related to envy? Journal of Applied Psychology, 92, 666–680.
Cohen-Charash, Y., & Mueller, J. S. (2007). Does perceived unfairness exacerbate or mitigate interpersonal counterproductive work behaviors related to envy? Journal of Applied Psychology, 92, 666–680.
De Coninck R, Papandropoulous P. (2008). The Non – Horizontal Merger Guidelines in Practice, revue des droits de la concurrence; (3): 1-4.
Duffy, M., Shaw, J. & Schaubroeck, J.(2008). Envy in organization life. In Smith, R. (Ed), Envy: theory and research, (pp. 167-189), Oxford University Press.
Elnaga, A., & Imran, A. (2013). The effect of training on employee performance, European Journal of Business and Management, 5(4): 137-147.
Gabriel, M. T., Critelli, J. W., & Ee, J. S. (1994). Narcissistic illusions in self-evaluations of intelligence and attractiveness. Journal of Personality, 62, 143–155.
Graen, G. B., & Scandura, T. A. (1987). Toward a psychology of dyadic organizing. Research in Organizational Behavior, 9, 175–208.
Kim, S., Jung, D., & Lee, J. (2013). Service employees’ deviant behaviors and leader–member exchange in contexts of dispositional envy and dispositional jealousy. Service Business,7(4), 583-602
Kim, S., O’Neill, J., & cho, S. (2009-10). When does an employee not help coworkers? The effect of leader-member exchange on employee envy and organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 530-537.
Kim, S., O’Neill, J. W., & Cho, H. M. (2010). When does an employee not help coworkers? The
effect of leader–member exchange on employee envy and organizational citizenship
behavior, International Journal of Hospitality Management, 29(3), 530-537.
Kock, N. (2019). WarpPLS User Manual: Version 6.0. Laredo, TX: ScriptWarp Systems.
Liden, R. C., Wayne, S. J., & Sparrowe, R. T. (2006). An examination of the mediating role of psychological empowerment on the relations between job satisfaction, interpersonal relationships, and work outcomes. Journal of Applied Psychology, 85, 407–416.
Lubit, R. (2002). The long-term organizational impact of destructively narcissistic managers. Academy of Management Executive, 16(1), 127-138.
Ma,E.,& Qu,H.2011.Social exchanges as motivators of Hotel employees , organizational citizenship behavior:The proposition and and application of a neew three-dimensional framework. International journal of hospitality Management, 30(3),680-688.
Miller, J. D., & Campbell, W. K. (2008). Comparing clinical and social-personality conceptualizations of narcissism. Journal of Personality, 76, 449–476.
Nandedkar, Ankur P. (2011). Examining the knowledge sharing and uncivil behaviors of envious employees: An affective events theory perspective, (Doctoral Dissertation), University of Texas-Pan American.
Osunde, C (2015). Privatization of Public Enterprises in Nigeria: Impact on Employees’ Performance and Managerial Implications. International Journal of Research –Granthaalayah, Vol. 3, No. 3(2015):32-38.
Özkoç, A., Çalışkan, N. (2015). The Impact of Organizational Envy on Organizational Climate Created among Employees: An Application in Accommodation Enterprises. International Journal of Business and Management,10(1), 40-49
Raskin, R., & Terry, H. (1988). A principal components analysis of the Narcissistic Personality Inventory and further evidence of its construct validity. Journal oPersonality and Social Psychology, 54,(5) , 890–902.
Sherony, K.M., Green, S.U. (2002).Coworker Exchange: Relationship between Coworkers,
Leadership, Leader exchange, and Work Attitudes, Journal application school. 4: 542-584.
Treadway ,mt. Fleger JC(2017). Inflammation Effects on Motivation and Motor Activity: Role of Dopamine. Neuropsychopharmacology. 2017 Jan;42(1):216-241. doi: 10.1038/npp.2016.143. Epub 2016 Aug 2
Vecchio, R. P. (2005). Explorations in employee envy: Feeling envious and feeling envied. Cognition and Emotion, 19, 69–81.
Ven, N., Hoogland, E. C., Smith, H.R., van Dijk, W.W., Breugelmans, M.S., & Zeelenberg, M. (2015). When envy leads to schadenfreude. Cognition and Emotion, 29(6), 1007-1025.
_||_