ارائه مدل عوامل اقتضایی مؤثر بر توسعه مدیریت کیفیت در سازمان های ورزشی(مورد مطالعه اداره کل ورزش و جوانان استان فارس)
الموضوعات :
روح اله مصلی نژاد
1
,
مسعود نادریان جهرمی
2
,
محمد صادق افروزه
3
,
حسین دست برحق
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
2 - استادیارگروه تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استادیارگروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی،گروه علوم ورزشی، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران.
4 - استادیارگروه تربیت بدنی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
تاريخ الإرسال : 08 الأحد , جمادى الثانية, 1441
تاريخ التأكيد : 27 الإثنين , ذو الحجة, 1441
تاريخ الإصدار : 13 الجمعة , ذو الحجة, 1442
الکلمات المفتاحية:
مدیریت کیفیت,
ادارات ورزش و جوانان,
سازمان های ورزشی,
عوامل اقتضایی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل عوامل اقتضایی مؤثر بر توسعه مدیریت کیفیت در سازمان های ورزشی(مورد مطالعه اداره کل ورزش و جوانان استان فارس) است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها امیخته(کیفی- کمی) بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش بعد از انجام مصاحبه و رسیدن به اشباع نظری تدوین شد که شامل 63 گویه و در قالب 22 مؤلفه جزئی(هر مؤلفه 3 گویه) و دو مؤلفهی کلی (عوامل درون سازمانی و برون سازمانی)بود. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 24، Smart PLS نسخه0/2 و نرم افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عوامل درون سازمانی(اندازه سازمان، نوع فعالیتها، ساختار سازمانی، استراتژیهای سازمان(راهبردها)، منابع مالی سازمان، تصمیمات انضباطی(قوانین)، رفتارهای سیاسی مدیران، استفاده از فناوری در سازمان، روابط سازمانی (روابط موجود بین کارکنان)، تعهد سازمانی، شرایط کار کارکنان ماهیت وظایف کار کارکنان، ارزیابی عملکرد کارکنان) و عوامل برون سازمانی (پیچیدگی محیط، عدم اطمینان محیطی، نوع تعاملات سازمان با جامعه، قوانین بین المللی(در حوزه ورزش)، نهادهای بین المللی ورزشی، سیاست گذاری کلان دولتی، وضعیت بودجه، نحوه برخورد مسئولین با سازمان و ارزیابی عملکرد سازمان از سوی نهادهای بالادستی) بر توسعه مدیریت کیفیت در سازمان های ورزشی(مورد مطالعه اداره کل ورزش و جوانان استان فارس) اثر گذار است.
المصادر:
ذبیحی خرق، علیرضا؛ کفاش پور، آذر؛ فراحی، محمد مهدی، رحیم نیا، فریبرز(1396): کشف عوامل اقتضایی مدیریت استراتژیک منابع انسانی و شناخت اقدامات اثربخش منابع انسانی، ، مقاله 4، دوره 10، شماره 38، ، صص89-116.
رودپشتی راهنما، فریدون، نونهال نهر، علی اکبر؛ (1397)« طراحی اقتضایی معیارهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی: بررسی فلسفی و تئوریک» آینده پژوهی مدیریت، مقاله 5، دوره 29، شماره 1 (پیاپی 112)، ص67- 91
زارعی محمودآبادی، محمد؛ مشبکی، اصغر(1392): طراحی مدل ارزیابی کارآمدی نظریه های سازمان و مدیریت در ایران با رویکرد تحلیل پوششی داده های آرمانی، تحقیق در عملیات در کاربرهای آن( ریاضیات کاربردی)، تابستان 1392 , دوره 10 , شماره2، پیاپی 37، ص77تاص 92
سلاطین اسلامیه، محمد مهدی( 1392). بررسی رابطه قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تربیت بدنی و علوم ورزشی، پردیس بین الملل، دانشگاه فردوس مشهد.
فراهانی، ابولفضل؛ کاشف، میرمحمد؛ غلام زاده یامچی، ایوب؛ خدادادی، محمد رسول(1393): ارتباط مدیریت کیفیت جامع با بهرهوری در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی، نشریه مدیریت ورزشی، مقاله 1، دوره 6، شماره 1، بهار 1393، ص 1تاص17
کاظمی، مصطفی؛ رحیم نیا، فریبرز، طرقبه، صدیقه ابوی. (1393). بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمان های کارآفرین، دومین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی .
گودرزی، محمود. قربانی، محمدحسین. صفری، حمید رضا. (1394)« شناسایی و تدوین الگوی موانع اجرای برنامه های استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان ایران»مطالعات مدیریت ورزشی. شماره 31.ص 13-32 .
محمودی، لیلا؛ هنری، حبیب؛ افشاری، مصطفی. (1395)« ارزیابی عملکرد فدراسیونهای ورزشی براساس شاخص بنیاد مدیریت کیفیت اروپا: مطالعۀ موردی فدراسیون قایقرانی» مطالعات مدیریت ورزشی، مقاله 9، دوره 8، شماره 35، صص 142-154.
یزدانی، بیتا ؛ عطافر، علی؛ فتحی، سعید؛ شاهین، آرش. (1393). بررسی رویه های مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای دولتی ایران در فاصله زمانی 88-1381 با استفاده از رویکرد فراتحلیل، پژوهش های مدیریت در ایران، مقاله 10، دوره 18، شماره 2، صص 215- 234.
یزدانی، بیتا. (1395). ارائه مدل مفهومی به کارگیری تئوری اقتضایی در پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع، فصلنامه مدیریت استاندارد و کیفیت، پیاپی22، شماره 4، سال ششم، صص 43 – 54.
_||_
Alatailat, M., Elrehail, H. and Emeagwali, O. (2019), "High performance work practices, organizational performance and strategic thinking", International Journal of Organizational Analysis, Vol. 27 No. 3, pp. 370-395. https://doi.org/10.1108/IJOA-10-2017-1260
Ayşe Demir & Kürşad Sertbaş. (2018). Total quality management applications in sports and an application on Kocaeli amateur sports club federation sports clubs. SHS Web of Conferences 48, 01018 (2018)
Caroline Sulzbach Pletsch. Carlos Eduardo Facin Lavarda. Lara Fabiana Dallabona. Gabriela Ramos de Oliveira. (2019). Influence of the contingency factors environment and strategy in the management control systems of an agricultural cooperative. Custos e gronegócio. 15(1): 156-169
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
Dina A.M.Miragaiaa, Jorge A.P.Soaresb. (2017). Higher education in sport management: A systematic review of research topics and trends. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education Volume 21, Part A, November 2017, Pages 101-116
Foster,Stive. (2007):”Managing quality: integrating the supply chain (3rded) upper saddle river”.NJ, Pearson Education. pp:139-152
Fuentes-Fuentes, M.M, Albacete-Saez, C.A., Llorens- Montes, F.J., (2004), “The impact of environmental characteristics on TQM principal and organizational performance”, Omega, 32(1):425-442.
Gadaf Rexhepi. Veland Ramadani. Vanessa Ratten. (2018). TQM techniques as an innovative approach in sport organisations management: toward a conceptual framework. Int. J. Business and Globalisation,Vol. 20, No. 1, 2018
Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J. A. (2011). An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 414–433.
Hendricks, K. S. and Singhal, V. R. (2001), “Firm characteristics, total quality management and financial performance”, Journal of Operations Management, 19(3):269-285.
Jarvis, C. B., MacKenzie, S. B., & Podsakoff, P. M. (2003). A Critical Review of Construct Indicators and Measurement Model Misspecification in Marketing and Consumer Research. Journal of Consumer Research, 30(2), 199–218. doi:10.1086/376806
Jayaram J., Ahire, S.L. and Dreyfus, P. (2010), “Contingency relationship of firm size, TQM duration, unionization, and industry context on TQM implementation- A focus on total effects”, Journal of Operations Management, 28(1) :345-356.
Jayaram, Jayanth، Ahire, Sanjay ،and Dreyfus, Paul. (2010), “Contingency relationship of firm size, TQM duration, unionization, and industry context on TQM implementation-A focus on total effects”, Journal of Operations Management, 28(1) :345-356
Jitpaiboon, Thawatchai. And Rao, Subba. (2007), “A meta-analysis of quality measures in manufacturing system”, International Journal of Quality and Reliability Management, 24(1):78-102.
Kaynak،; "The relationship between total quality management practices and their effects on firm performance"; Journal of Operations Management, Vol. 21, No. 1, 2003
Mc Adam, R., Miller, K., McSorley, C. (2016)” Towards a contingency theory perspective of quality management in enabling strategic alignment” International Journal of Production Economics, In press
Molina, L., Liorens-Montes, J., Ru iz-Moreno, A., 2007. Relationship be ween quality management practices and knowledge transfer. Journal of operation Management, 25, pp 682-701
Moullin, M. (2005b), “Defining PM – should the definition include stakeholders?”, Perspectives onPerformance, Vol. 4 No. 3, p. 17
Neely, A.D. (2005), “Defining performance measurement: adding to the debate”, Perspectives onPerformance, Vol. 4 No. 2, pp. 14-15
Pratt, D. (2005), “A comment on the debate between Max Moullin and Fabrizio Bocci”, Perspectives on Performance, Vol. 4 No. 2, pp. 12-13.
Rodney McAdama. Kristel Millerb. Carmel Mc Sorleyc.(2019). Towards a contingency theory perspective of quality management in enabling strategic alignment. International Journal of Production Economics. Volume 207, January 2019, Pages 195-209
Sousa, Ri., Voss, Chai. (2008), “Contingency research in operations management practice”, Journal of Opera-tions Mnanagement, 26(6):679-713
Tata, J., Prasad, S., Thorn, R. (1999), “The influence of organizational structure on the effectiveness of TQM programs”, Journal of Managerial Issues, 11(4):440-453.
Van de Ven, A.H., and Robert D., 1985, The concept of fit in contingency theory, in:Research in Organizational Behaviour, 1, Edited by B.M. Staw and L. L. Cummings, JAIPress, Greenwich, pp. 333-65.
Zhang Peter, and Xia, Yusen, “Does quality still pay? A reexamination of the relationship between effective qualityand firm performance”, Production and OperationsManagement, 22(1): 120-136
Zhang, D., Linderman, K. and Schroeder, R.G. (2012),”The moderating role of contextual factors on quality management practices”, Journal of Operations Management, 30(1):12-23.
Zhang, Dongli, Linderman, Kevin. and Schroeder, Roger.(2012),”The moderating role of contextual factors on quality management practices”, Journal of OperationsManagement, 30(1):12-23