نآزمون مدل مفهومی نقش میانجی دلبستگی شغلی در رابطه اخلاق کاری با شادکامی در مدیران مراکز پیش دبستانی
الموضوعات :حسن فهیم دوین 1 , فرانک قهرمانلو 2 , آرش فهیم دوین 3 , احسان اسداللهی 4
1 - عضو هیت علمی دانشگاه آزاد
2 - مدیر و موسس پیش دبستانی و مهد ارم ،مشهد
3 - مدیر مدرسه راه ارم مشهد
4 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، خراسان رضوی، ایران.
الکلمات المفتاحية: شادکامی, دلبستگی شغلی, اخلاق کاری, مدیران مراکز پیش دبستانی,
ملخص المقالة :
اخلاقیات کار، یکی از جنبه های مهم فرهنگ سازمان است و به سمتی پیش می رود که بخشی از استراتژی یک سازمان گردد. در این تحقیق توصیفی – همبستگی که به شکل میدانی اجرا شد ، هدف بررسی رابطه اخلاق کاری با شادکامی با نقش میانجی دلبستگی شغلی در در مدیران مراکز پیش دبستانی مشهد می باشد .بدین منظور از تعداد 176 نفر مدیر با توجه به جدول مورگان تعداد 118نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به پرسشنامه های استاندارد شادکامی آکسفورد، اخلاق کاری گریگوریو دلبستگی شغلی کانونگو پاسخ دادند . داده های آماری تحقیق که با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، و با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نشان از وجود رابطه مثبت قوی و معنی دار بین اخلاق کاری و مولفه های آن با شادکامی و دلبستگی شغلی داشت. همچنین بین دو متغیرشادکامی و مولفه های آن با دلبستگی شغلی رابطه ای مثبت قوی و معنی دار مشاهده گردید . تجزیه و تحلیل یافته های آماری تحقیق در این ارتباط نشان داد که دلبستگی شغلی نمی تواند نقش میانجی را در رابطه اخلاق کاری با شادکامی داشته باشد.
دزفولی،سیمین دخت،(1395). بررسی رابطه سلامت روان و دلبستگی شغلی دبیران تربیت بدنی،پایان نامهکارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر.
رابینز،استیفن پی،(1385). "مبانی رفتار سازمانی"ترجمه:فرزاد امیدواران،کامیار رئیسی فر،محمد رضا اخوان،نهال عظیمی ماندانا مدیری و شیرانا محلوجی،چاپ اول،تهران،موسسه کتاب مهران نشر.
سلیمانی، نادر، عباس زاده، ناصر، نیازآذری، بهروز، 1391، رابطه اخلاق کار با رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان در سازمان آموزش فنی و حرف های شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9، 21-37.
شکیبا ،شهرام،(1391). مقایسه سلامت عمومیفخشنودی شغلی،دلستگی شغلی و میل ماندن در شغل پرستاران روزکار ثابت با پرستاران نوبت کار چرخشی نا منظم بیمارستان های اهواز ،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی در روانشناسی ،دانشگاه شهید چمران اهواز.
عباس زاده، حسن ( 1385 ). اخلاقیات در سازمانها با تأکید بر دیدگاه اسلامی. نشریه تدبیر، (177): 101.
فرامرز قراملکی، احد (1391). اخلاق حرفهای. چاپ اول، انتشارات نقش سبحان، تهران، 27.
قلیپور، آرین ، غریبی یامچی ، حمیده، مرادی ،ابراهیم .(1394 )." تأثیر نهادینه سازی اخلاق بر شادی و نشاط کارکنان " .. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی ،، سال چهارم، شماره 4 ، پیاپی (15 ) زمستان (1394 ) .
مالمیر، مریم، خان احمدی، محمد، فرهود، داریوش، (1392)، آیا افراد شاد اخلاقمندتر هستند؟، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال نهم، 2، 35- 48
معیدفر، سعید، (1383)، اخلاق کار و عوامل مؤثر بر آن در کارکنان ادارات دولتی، مجله رفاه اجتماعی، 23، 321-342.
Bradburn، N. M. (2009). The Structure of Psychological well-being. Chicago; Aldine publishing company.
Brown, S.P. (2013). "A meta-analysis and review of organizational research on job involvement". Psychological Bulletin, 120; PP:235-255
Farrelly E,( 2007), Blubber land: The dangers of happiness, New South, Sydney.
McCullough، G. Huebner، E. S.، & Laughin، J. E. (2000). Life events، self-concept and adolescents subjective well-being. Psychology in the Schools، 37، 281-297
Harvey S. James, (2009 ) . " Is the Just Man a Happy Man? An Empirical Study of the Relationship Between Ethics and Subjective Well-being " . Department of Agricultural Economics University of Missouri hjames@missouri.edu December 2, 2009
MC Mahon, D.M, (2006) Happiness-ahistory, New York, Atlantic Monthly.
Peterson, E. (2009). Consumerism as a retailers asset. Harvard Business Review, May/June.
Tait. M.، Padgett، M. Y. (2013). Job and life satisfaction: A reevaluation of the strength of relationship and gender effects as a function of the date of the study. Journal of Applied Psychology,502-507.
Wike, S. V, (1994), Kant on happiness in ethics, Published by state university of new York
press, Albany, Available at: http://books.google.com.
Winten, G. (1998). Sources of variation in real-life moral judgment: Toward a model of real-life morality. Journal of Adult Development, (4): 90-120.
Zairi ,M., & Peters, J. (2002). The impact of social responsibility on business performance. Managerial Auditing journal, 17(4): 422-456.