شبیه سازی روشنایی روز در کلاس آموزشی، با بهره گیری از پوسته انطباق پذیر (نمونه موردی کلاس آموزشی در شهر یزد)
الموضوعات :
1 - هنر و معماری- هنر و معماری - آزاد اسلامی واحد تهران جنوب - تهران - ایران
2 - هنر و معماری- هنر و معماری - آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات - تهران - ایران
الکلمات المفتاحية: شبیه سازی, آسایش بصری, روشنایی روز, پوسته انطباق پذیر,
ملخص المقالة :
امروزه با شتاب گیری پیشرفت های علمی در همه زمینه ها و بخصوص در فناوری های نوین ساختمانی، توجه به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای کاهش آلودگی های زیست محیطی در سرلوحه برنامه های تحقیقاتی قراردارد. بهره گیری از منبع عظیم نور خورشید در ساختمان هرچند از دیرباز معمول بوده امّا درحال حاضر یک ضرورت برای ادامه حیات است. علم بیونیک و شناخت ساختارهای طبیعی نیز به نوبه خود امکانات فراوانی در اختیار معماران برای سازگاری ساختمان با طبیعت بدون ایجاد عارضه نامطلوب، قرار داده است. روشنایی طبیعی یکی از عوامل مهم طراحی فضاهای آموزشی با کیفیت مطلوب است. فناوری پوسته های انطباق پذیر در زمینه کنترل دمای ساختمان، روشنایی روز، تهویه طبیعی و امکان تولید انرژی، به بهبود کیفیت محیط داخلی ساختمان کمک قابل توجهی می کند. این فناوری، کیفیت نور طبیعی فضای داخلی را افزایش می دهد؛ و به دلیل عملکرد مشابه سایبان بر رفتار حرارتی ساختمان نیز تأثیر می گذارد. در این پژوهش به تأثیر پوسته های انطباق پذیر در تنظیم روشنایی روز در داخل مدل شبیه سازی شده یک کلاس آموزشی پرداخته می شود. روش شناسی و مدل فرایند طراحی نیز با بهره گیری از فناوری صفحات تاشو برای ایجاد پوسته و شبیه سازی فضای کلاس با استفاده از نرم افزارهای طراحی محاسباتی و شبیه سازی راینو/گراس هاپر و به ویژه پلاگین کلایمت استودیو مطابق با اقلیم شهر یزد، میزان تأثیر باز و بسته شدن پوسته در کنترل روشنایی روز و سازگاری با شرایط محیطی مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج کلی نشان می دهد؛ پوسته انطباق پذیر در جلوگیری از تابش خیره کننده در بیشتر اوقات سال و قرارگیری شرایط محیطی در محدوده آسایش بصری و زیستی کاملاً مؤثر می باشد.