اثر نقش ادراک و شخصیت مصرف کنندگان بر قصد خرید خودروهای هیبریدی
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریت
1 - کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک، دانشکده مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: ادراک, شخصیت مصرف کنندگان, تیپ شخصیتی الف, تیپ شخصیتی ب, و قصد خرید خودروهای هیبریدی,
ملخص المقالة :
شناسایی قصد مصرفکننده و رفتار خرید به عنوان یک عامل مهم در بقا و رشد شرکتها مورد توجه قرار میگیرد. هدف از انجام پژوهش، بررسی اثر نقش ادراک و شخصیت مصرف کنندگان بر قصد خرید خودروهای هیبریدی است. روش تحقیق، توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه خریداران خودروهای هیبریدی در تهران در سال 1400 است. روش نمونهگیری، غیراحتمالی و در دسترس و حجم نمونه 384 نفر است. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد (هی و هو 2018 و ایدین و پهلیوان 2010) استفاده میشود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 و نرم افزار Smart_PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها حاکی از آن است که مزایای پولی درک شده، محیط درک شده، ریسک درک شده، هزینه درک شده، تیپ شخصیتی الف و تیپ شخصیتی ب بر قصد خرید خودروهای هیبریدی تاثیرگذار است. در نهایت، تاثیر نماد درک شده بر قصد خرید خودروهای هیبریدی مورد تایید قرار نگرفت.
منابع و مآخذ
آسایش، فرزاد، آسایش، کوروش؛ صالحی، راضیه، و محمدی، فائزه (1397). روش تحقیق با رویکرد کیفی_کمی. تهران: انتشارات افتاب گیتی.
براتی، ناصر، و سلیماننژاد، محمدعلی (1390). ادراک محرکها در محیط کنترل شده و تأثیر جنسیت بر آن. فصلنامه علمی پژوهشی مرکز پژوهشی باغ نظر مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر، 17، 19-30.
حمیدی، امین (1396). خودروهای هیبریدی. پایان نامه ارشد. ﮔﺮوه ﺑﺮق، ﮔﺮاﯾﺶ ﻗﺪرت. دانشکده مهندسی، دانشگاه خراسان.
خبری، بهرام، فتحعلی، متینه (1393). بررسی تاثیر ویژگی های جمعیت شناختی و روانشناختی بر روی قصد خرید. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 14، 161-188.
دهقاندهنوی، حسن، سمیعیزفرقندی، عادله، و نایبزاده، شهناز (1393). بررسی تاثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرف کننده بر قصد خرید محصول سبز. مجله مدیریت بازاریابی، 27_94، ص81.
رفسنجانینژاد، سیما (1396). ارزیابی سیاست افزایش تعرفه خودروهای سواری با تاکید بر خودروهای هیبریدی. مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری. 52. 64453046-8.
شهرجردی، محمد، صالحیمرزیجرانی، محمد، و فولادی، وحدانه (1394). تحلیل نظریههای کیفیت ادراک محیط در طراحی شهری (نمونه موردی میدان شهداء اراک). پژوهشهای نوین در عمران، معماری و شهرسازی.
رنجبریان، بهرام، فتحی، سعید، کمالی، عبدالنبی (1390). عوامل موثر بر قصد تعویض خودرو توسط مصرف کنندگان: کاربرد نظریه عمل سنجیده شده. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 5، 27_40.
فرقانی، محمدحسین، کاظمی، علی، رنجبریان، بهرام، قندهاری، مهسا (1397). ابعاد اجتماعی و اقتصادی استفاده از خودروهای لوکس با رویکرد پژوهش ترکیبی. فصلنامه علمی_پژوهشی مدیریت اسلامی، 1، 207_230.
قنبریپناه، افسانه (1386). روانشناسی صنعتی-سازمانی. تهران: انتشارات گوهرکمال – آفرینش.
کاتلر، فیلیپ، و کلر، کوینلین (1391). مدیریت بازاریابی. ترجمه: احمد راهچمنی، مجید صفایی، افشین فتح الهی کهنه شهری. انشارات بهمن برنا، تهران.
ملاصالحی، حکمتا...، و یدالهی، سیما (1391). تأملی در شاخص سبک و نماد در مطالعة شواهد باستان شناختی و نقش آنها در میزان دسترسی به حوزة ادراکات گذشته. مجلّة مطالعات باستان شناسی، 185-198.
هومن، حیدر علی (1387). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، چاپ اول، نشر سمت، تهران.
هیر، جوزف، هالت، توماس، رینگل، کریستین، و سارستد، مارکو (1395). مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی (PLS-SEM). ترجمه: عادل آذرو رسول غلامزاده (1395). انتشارات نگاه دانش، تهران.
Aydın, I., & Pehlivan, Z. (2010). Strategies and personality types used by primary school principals in Turkey to influence teachers (Ankara case). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3652-3659.
Brennan, G.M. (1989). A study of Type A and Type B Personality and Burnout in Nurses.
Friedman, M., & Rosenman, R.H. (1974). Type A behavior and your heart. Fawcett.
Hafner, R.J., Walker, I., Verplanken, B. (2017). Image, not environmentalism: A qualitative exploration of factors influencing vehicle purchasing decisions. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 97, 89.
He, X., Zhan, W., & Hu, Y. (2018). Consumer purchase intention of electric vehicles in China: The roles of perception and personality. Journal of Cleaner Production, 204, 1060-1069.
Lee, K. (2009). Gender differences in Hong Kong adolescent consumers' green purchasing behavior. Journal of consumer marketing, 87-96.
Rudolph, C. (2016). How may incentives for electric cars affect purchase decisions?. Transport Policy, 52, 113-120.
Wang, S., Wang, J., Lin, S., & Li, J. (2019). Public perceptions and acceptance of nuclear energy in China: The role of public knowledge, perceived benefit, perceived risk and public engagement. Energy Policy, 126, 352-360.