طراحی الگوی اخلاق حرفهای مدیران در سازمان تامین اجتماعی ایران
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتسعیده جعفری راد 1 , مسعود قربانحسینی 2 , زین العابدین امینی 3 , مجید رستمی بشمنی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق، نراق، ایران.
الکلمات المفتاحية: فضیلت اخلاقی, خلاق حرفهای مدیران, سازمان تامین اجتماعی ایران, رذیلت اخلاقی,
ملخص المقالة :
یکی از عمدهترین دغدغههای مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفههاست تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل جامعه و حرفة خود بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفة خود را رعایت کنند. این مقاله بر آن است تا به مفهوم اخلاق حرفهای و اهمیت و ابعاد گوناگون آن و نیاز جوامع امروز به اخلاق بپردازد. همچنین به ویژگیهای افراد دارای اخلاق حرفهای مانند احساس مسئولیت، برتریجویی و رقابتطلبی، صادقبودن، احترام و تکریم دیگران، رعایت ارزشها و هنجارهای اجتماعی، عدالت و انصاف، همدردی با دیگران و وفاداری اشاره میشود. در ادامه، با اشاره به عوامل پایهای اخلاق حرفهای، چگونگی اشاعه و ترویج آن در جهت توسعه سازمانی بیان میشود. در سازمان تأمین اجتماعی که سازمانی عمومی است و در دو بخش بیمهای و درمانی خدمتگزار عموم است بحث اخلاق بصورت مفصل نقشی بسزاء دارد که با رعایت آن موجب رضایتمندی منابع انسانی و در نتیجه مراجعه کنندگان خواهد شد. لازم به تأکید است رعایت اخلاق حرفهای مدیران نه فقط در سازمان تأمین اجتماعی بلکه در تمامی ارکان دولتی و غیر دولتی تأثیر به سزائی دارد. در پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل مضمون خبرگان سازمانی و منابع دینی به عنوان راهبر مسلمانان، مدل اخلاق حرفهای مدیریان سازمان تامین اجتماعی استخراج گردید. این مدل در مجموع شامل 24 فضیلت و 14 رذیلت اخلاقی میباشد.