بررسی تأثیر ازدحام در زمان کووید بر رابطه و رضایت از خرید (فروشگاههای زنجیرهای منطقه 5 تهران)
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتزینب حسینی 1 , آزاده اشرفی 2 , شادان وهابزاده منشی 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رضایت از خرید, ازدحام ادراک شده, ارتباط مشتری-کارمند,
ملخص المقالة :
با شروع همهگیری کووید-19، جهان شاهد شدیدترین محدودیتها بر آزادی و زندگی اجتماعی افراد بوده است. هدف این تحقیق تشخیص تغییرات احتمالی در رابطه بین ازدحام ادراک شده و نتیجه حیاتی آن، رضایت از خرید، علیرغم تغییرات عمیقی است که در حال حاضر در رفتار خردهفروشان و مصرفکنندگان رخ میدهد. از این رو تحقیق حاضر به بررسی تأثیر ازدحام در زمان کووید بر سطح رضایت از خرید از طریق متغیر میانجی ارتباط مشتری-کارمند پرداخته است. نوع تحقیق توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن کلیه مشتریان فروشگاههای زنجیرهای منطقه 5 تهران میباشد؛ بدین منظور حجم نمونه تعداد 142 نفر بر اساس نرم افزار تعیین حجم نمونه 3 Power G در نظر گرفته شده است و پرسشنامهها بین اعضای نمونه آماری توزیع و جمعآوری گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرهای پژوهش از مقدار 0.7 بالاتر بود. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدل-یابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار SmartPLS استفاده گردیده است. نتایج تأثیر ازدحام در زمان کووید بر ارتباط مشتری-کارمند و همچنین تأثیر ارتباط مشتری-کارمند بر سطح رضایت از خرید را تأیید نمود؛ همچنین تأثیر غیرمستقیم ازدحام در زمان کووید بر سطح رضایت از خرید از طریق متغیر میانجی ارتباط مشتری-کارمند نیز تأیید گردید.
_||_