شناسایی مؤلفه های مدیریت استعداد در راستای افزایش بهره وری مدیران حوزه آموزش; یک مطالعه میکس متد
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتمظاهر بابایی 1 , سید احمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - استاد، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت, آموزش, منابع انسانی, سازمان, استعداد,
ملخص المقالة :
با توجه به جایگاه مدیریت استعداد، هدف پژوهش حاضر دستیابی به الگوی مدیریت استعداد است. این پژوهش به لحاظ هدف،کاربردی با روش تحقیق، آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته در بین 15 نفر از خبرگان حوزه آموزش در جهاد دانشگاهی، با نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع دادهها، شناسایی و با تحلیل مضمون تحلیل شده است. جامعه آماری بخش کمی، مدیران حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی کشور (650 نفر) بوده که حجم نمونه براساس جدول مورگان 305 نفر و با نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها مبتنی بر پرسشنامه محققساخته مدیریت استعداد و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شده است. نتایج کیفی نشان داد که نظام مدیریت استعداد در جهاد دانشگاهی در ابعاد برنامهریزی و سازماندهی، استعدادیابی، حرفهگرایی و توسعهمحوری، عدالتمحوری، تخصصگرائی و شایستهسالاری، مدیریت منابع انسانی، دانشسازی، ارائه بازخورد، فرهنگسازی، کادرسازی و معیشت طبقهبندی شده و در بخش کمی نیز برازش، روایی و پایایی این الگوی مدیریت استعداد تأیید شده است.
_||_