طراحی مدل اشتیاق کارآفرینانه مدیران سازمان های دولتی(مورد مطالعه: استان اصفهان)
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتمهناز قاسمی حسین آبادی 1 , مرتضی موسی خانی 2 , مجید رمضان 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه منابع انسانی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اشتیاق, کارآفرینی, اشتیاق کارآفرینانه, مدیران سازمان های دولتی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اشتیاق کارآفرینانه ی مدیران سازمان های دولتی استان اصفهان به شیوه ی کیفی و به روش تحلیل تم انجام شده است. داده های تحقیق از مرور مقالات داخلی و خارجی معتبر و مصاحبه با خبرگان استخراج شده است. 20 خبره ی منتخب، بصورت نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند از بین مدیران سازمان های دولتی در اصفهان(15نفر) و اساتید دانشگاه متخصص(5 نفر) برای مصاحبه انتخاب شدند. در وهله ی اول ادبیات تحقیق و پیشینه های داخلی و خارجی موضوع بررسی شد. از 36 مقاله ی منتخب 19 کد باز شناسایی شد، که در 4 دسته ی منابع، عوامل، راهبرد و پیامد دسته بندی شدند و پس از مصاحبه با خبرگان دانشگاهی و مدیران سازمان های دولتی 23 کد از متن مصاحبه استخراج گردید. پس از تلفیق دو مرحله، نهایتاً 34 کد باز در 4 دسته ی مذکور شکل گرفت. جهت تایید نهایی، از خبرگان خواسته شد نظرات خود را در مورد عوامل نهایی بیان نمایند. نتیجه ی نهایی، تایید تمامی عوامل را با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای نشان داد. پس از آن روایی عوامل با استفاده از شاخص CVR بررسی و توسط خبرگان تایید شد. در مرحله ی بعدی برای ترسیم مدل از روش ISM استفاده شد و روابط بین عوامل مشخص گردید و مدل تحقیق ارائه شد.
اشرف، علیرضا. محمدی، سارا و محمودی، ادریس. (1397). تبیین تاثیر یادگیری سازمانی بر اشتیاق کارآفرینانه در سازمان فنی و حرفه ای استان خوزستان. سومین کنفرانس ملی سالانه اقتصاد ، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
الوانی، سیدمهدی و ریاحی، بهروز( 1382 ). نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران. تحول اداری، شماره 41 و 42. صص 26-44.
دیانتی، مژگان. کریمی، آصف. و اکبری، مرتضی. (1397). تأثیرخودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصتها:با ملاحظۀ نقش اشتیاق کارآفرینانۀ شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری شهر تهران. نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 11، شماره 1. صص 61-81.
رستمی، شهربانو. یعقوبی فرانی، احمد و کریمی، سعید. (1395). تاثیر اشتیاق کارآفرینانه بر رفتار و عملکردکارآفرینانه مدیران گلخانه های استان همدان. پایان نامه کارشناسی ارشدف دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده علوم کشاورزی.
زالی، محمدرضا. رضایی، سعید و عیوضی، فاطمه .(1392) تأثیر اشتیاق کارآفرینانه بر تصمیم به بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه. فصلنامه راهبرد، سال 22، شماره 69، صص 214-195.
طالبی قباق تپه، شیرین. شهریاری، سلطانعلی وکیلی، یوسف. (1398). بررسی نقش هوشیاری و جهتگیری کارآفرینانه در ارتباط میان اشتیاق و قصدکارآفرینانه کارآفرینان در استان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت.
کیانپور، سعید. (1392). بررسی رشد کارآفرینی در ایران در مقایسه با کشورهای حوزه سند چشم انداز. رشد فناوری, دوره 9، شماره 34، صص 60-69.
علم بیگی، امیر. آقاپور، شهلا و اکبری، محمدرضا. (1394). اعتبارسنجی ابعاد شور کارآفرینی دانشجویان: جستاری روانشناختی در تحول آموزش های کارآفرینی درآموزش عالی کشاورزی. توسعه کارآفرینی، دوره 2، شاره 1، صص 191-111.
قنادی، راحله. عیوضی، فاطمه و زالی، محمدرضا.(1397). شکل گیری رفتارهای کارآفرینانه با تأکید بر نقش هویت و اشتیاق. فصلنامه راهبرد، سال 27، شماره 86، صص 31-47.
مبینی دهکردی، علی. مبارکی، محمدحسن و خالقی، آرمین. (1394). شناسایی تأثیر هوش معنوی بر اشتیاق کارآفرینانه با نقش میانجی هویت ایده آل کارآفرینانه (مورد مطالعه: کارآفرینان مستقر در پارک های علم و فناوری شهر تهران). توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره 3، پاییز. 453-472.
مردعلی، فاطمه. شاه منصوری، اشرف و علیزاده مجد، امیررضا. (1399) . تأثیر آموزش کارآفرینانه و خودکارآمدی کارآفرینانه بر خلاقیت، قصد، نگرش و اشتیاق به کارآفرینی. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غزالی، گروه مدیریت.
مهدوی نسب، بهاره. صمدی، عباس و سهرابی، روحاله. (1396). بررسی تأثیر اشتیاق کارآفرینانه مدیر عامل بر موفقیت تعاونی های کشاورزی همدان. دانشگاه بوعلی سینا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی.
هندیجانی فرد، مرتضی و عبودی، مصطفی. (1396). تأثیر اشتیاق کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه در دانشجویان (مطالعه موردی: مجتمع آموزش عالی گناباد. دومین کنفرانس بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه، ایران، تهران.
Abu-Rumman, A., Al Shraah, A., Al-Madi, F., & Alfalah, T. (2021). Entrepreneurial networks, entrepreneurial orientation, and performance of small and medium enterprises: are dynamic capabilities the missing link?. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10(1), 1-16.
Bagheri, A., and Yazdanpanah, J. (2017). Novice entrepreneurs’ entrepreneurial self-efficacy and passion for entrepreneurship, in Iranian Entrepreneurship, eds S. Rezaei, L. P. Dana, and V. Ramadani (Berlin: Springer), 73–89.
Battistich, V., Schaps, E., & Wilson. (2015). Investigating the relationship between entrepreneurial passion and student intent, Journal of Primary Prevention, 16, 536-544.
Baron, R. A. (2008). The role of affect in the entrepreneurial process. Academy of management Review, 33(2), 328-340.
Bao, J., Zhou, X., & Chen, Y. (2017). Entrepreneurial passion and behaviors: Opportunity recognition as a mediator. Social Behavior and Personality: an international journal, 45(7), 1211-1220.
Biraglia, A., & Kadile, V. (2017). The role of entrepreneurial passion and creativity in developing entrepreneurial intentions: Insights from American home brewers. Journal of Small Business Management, 55(1), 170–188.
Breugst, N., Domurath, A., Patzelt, H., & Klaukien, A. (2012). Perceptions of entrepreneurial passion and employees’ commitment to entrepreneurial ventures. Entrepreneurship, Theory & Practice, 36(1), 171–192.
Cardon, Melissa S. (2008). Is passion contagious? The transference of entrepreneurial passion to employees. Human Resource Management Review, 18, 77–86.
Cardon, M.S., Wincent, J., Singh, J., & Drnovsek, M. (2009). The nature and experience of entrepreneurial passion. Academy of Management Review, 34(3), 511–532.
Cardon, Melissa S., Gregoire Denis A.,. Stevens Christopher E Patel., Pankaj C. (2013). Measuring entrepreneurial passion: Conceptual foundations and scale validation. Journal of Business Venturing, 28, 373–396.
Cardon, M.S., & Kirk, C.P. (2015). Entrepreneurial passion as mediator of the self-efficacy to persistence relationship. Entrepreneurship Theory and Practice, 39, 1027–1050.
Cardon, M.S., Post, C., & Forster, W.R. (2017). Team entrepreneurial passion: Its emergence and influence in new venture teams. Academy of Management Review, 42(2), 283–305.
Cuiping, MA., Jiao, GU., and Hefuliu. (2017). Entrepreneurial passion and organizational innovation: the moderating role of the regulatory focus of entrepreneurs. Journal of Developmental Entrepreneurship. 22(3), 1-19.
De Mol, E., Ho, V.T., & Pollack, J. (2018). Predicting entrepreneurial burnout in a moderated mediated model of job fit. Journal of Small Business Management, 56(3), 392–411.
Kang, J.H., Matusik, J.G., Kim, T.Y., & Phillips, J.M. (2016). Interactive effects of multiple organizational climates on employee innovative behavior in entrepreneurial firms: A cross level investigation. Journal of Business Venturing, 31, 628–642.
Li, Cai., Murad, Majid., Shahzad, Fakhar., Aamir Shafique Khan, Muhammad, Ashraf, Sheikh Farhan. and Simon Kofi Dogbe, Courage. (2020). Entrepreneurial Passion to Entrepreneurial Behavior: Role of Entrepreneurial Alertness, Entrepreneurial Self-Efficacy and Proactive Personality. Frontiers in psychology, 20, 1611.
Lu, X. F., Shan, B. A., & Chen, B. (2016). Entrepreneurial Passion Definition, Antecedent, Outcome, and Model Building. In Proceedings of the 6th International Asia Conference on Industrial Engineering and Management Innovation, 1055-1062.
Ma, C., Gu, J., & Liu, H. (2018). Entrepreneurs’ passion and new venture performance in China. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(4), 1043–1068.
Murnieks, C.Y., Mosakowski, E., & Cardon, M. (2014). Pathways of passion: Identity centrality, passion, and behavior among entrepreneurs. Journal of Management, 40(6), 1583–1606.
Murnieks, C.Y., Cardon, M.S. and Haynie, J.M. (2018). Fueling the fire: examining identity centrality, affective interpersonal commitment and gender as drivers of entrepreneurial passion, Journal of Business Venturing. 0(0), 1-45.
Newman, Alexander., Obschonka, Martin., Moeller, Julia., Chandan, Gemma Garima. (2019). Entrepreneurial Passion: A Review, Synthesis, and Agenda for Future Research. Applied psychology: an international review, 0 (0), 1–45.
Obschonka, M., Moeller, J., & Goethner, M. (2019). Entrepreneurial passion and personality: The case of academic entrepreneurship. Frontiers in Psychology, 9, 2697.
Obschonka, M., & Moeller, J. (2017). Entrepreneurial passion and personality". In Academy of Management Proceedings, 1, 12153. Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Ratten, V., & Jones, P. (2021). Covid-19 and entrepreneurship education: Implications for advancing research and practice. The International Journal of Management Education, 19(1), 100432.
Stenholm, Pekka., and Nielsen, Mette Søgaard. (2019). Understanding the emergence of entrepreneurial passion the influence of perceived emotional support and competences. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(6), 1368-1388.
Suvittawat, Adisak. (2019). Entrepreneurial passion domains of small and medium enterprises: A case study of lower northeastern Thailand. International Journal of Entrepreneurship, 23(1), 1-10.
Thorgren, S., & Wincent, J. (2015). Passion and habitual entrepreneurship. International Small Business Journal, 33(2), 216–227.
_||_اشرف، علیرضا. محمدی، سارا و محمودی، ادریس. (1397). تبیین تاثیر یادگیری سازمانی بر اشتیاق کارآفرینانه در سازمان فنی و حرفه ای استان خوزستان. سومین کنفرانس ملی سالانه اقتصاد ، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
الوانی، سیدمهدی و ریاحی، بهروز( 1382 ). نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران. تحول اداری، شماره 41 و 42. صص 26-44.
دیانتی، مژگان. کریمی، آصف. و اکبری، مرتضی. (1397). تأثیرخودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصتها:با ملاحظۀ نقش اشتیاق کارآفرینانۀ شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری شهر تهران. نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 11، شماره 1. صص 61-81.
رستمی، شهربانو. یعقوبی فرانی، احمد و کریمی، سعید. (1395). تاثیر اشتیاق کارآفرینانه بر رفتار و عملکردکارآفرینانه مدیران گلخانه های استان همدان. پایان نامه کارشناسی ارشدف دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده علوم کشاورزی.
زالی، محمدرضا. رضایی، سعید و عیوضی، فاطمه .(1392) تأثیر اشتیاق کارآفرینانه بر تصمیم به بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه. فصلنامه راهبرد، سال 22، شماره 69، صص 214-195.
طالبی قباق تپه، شیرین. شهریاری، سلطانعلی وکیلی، یوسف. (1398). بررسی نقش هوشیاری و جهتگیری کارآفرینانه در ارتباط میان اشتیاق و قصدکارآفرینانه کارآفرینان در استان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت.
کیانپور، سعید. (1392). بررسی رشد کارآفرینی در ایران در مقایسه با کشورهای حوزه سند چشم انداز. رشد فناوری, دوره 9، شماره 34، صص 60-69.
علم بیگی، امیر. آقاپور، شهلا و اکبری، محمدرضا. (1394). اعتبارسنجی ابعاد شور کارآفرینی دانشجویان: جستاری روانشناختی در تحول آموزش های کارآفرینی درآموزش عالی کشاورزی. توسعه کارآفرینی، دوره 2، شاره 1، صص 191-111.
قنادی، راحله. عیوضی، فاطمه و زالی، محمدرضا.(1397). شکل گیری رفتارهای کارآفرینانه با تأکید بر نقش هویت و اشتیاق. فصلنامه راهبرد، سال 27، شماره 86، صص 31-47.
مبینی دهکردی، علی. مبارکی، محمدحسن و خالقی، آرمین. (1394). شناسایی تأثیر هوش معنوی بر اشتیاق کارآفرینانه با نقش میانجی هویت ایده آل کارآفرینانه (مورد مطالعه: کارآفرینان مستقر در پارک های علم و فناوری شهر تهران). توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره 3، پاییز. 453-472.
مردعلی، فاطمه. شاه منصوری، اشرف و علیزاده مجد، امیررضا. (1399) . تأثیر آموزش کارآفرینانه و خودکارآمدی کارآفرینانه بر خلاقیت، قصد، نگرش و اشتیاق به کارآفرینی. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غزالی، گروه مدیریت.
مهدوی نسب، بهاره. صمدی، عباس و سهرابی، روحاله. (1396). بررسی تأثیر اشتیاق کارآفرینانه مدیر عامل بر موفقیت تعاونی های کشاورزی همدان. دانشگاه بوعلی سینا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی.
هندیجانی فرد، مرتضی و عبودی، مصطفی. (1396). تأثیر اشتیاق کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه در دانشجویان (مطالعه موردی: مجتمع آموزش عالی گناباد. دومین کنفرانس بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه، ایران، تهران.
Abu-Rumman, A., Al Shraah, A., Al-Madi, F., & Alfalah, T. (2021). Entrepreneurial networks, entrepreneurial orientation, and performance of small and medium enterprises: are dynamic capabilities the missing link?. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10(1), 1-16.
Bagheri, A., and Yazdanpanah, J. (2017). Novice entrepreneurs’ entrepreneurial self-efficacy and passion for entrepreneurship, in Iranian Entrepreneurship, eds S. Rezaei, L. P. Dana, and V. Ramadani (Berlin: Springer), 73–89.
Battistich, V., Schaps, E., & Wilson. (2015). Investigating the relationship between entrepreneurial passion and student intent, Journal of Primary Prevention, 16, 536-544.
Baron, R. A. (2008). The role of affect in the entrepreneurial process. Academy of management Review, 33(2), 328-340.
Bao, J., Zhou, X., & Chen, Y. (2017). Entrepreneurial passion and behaviors: Opportunity recognition as a mediator. Social Behavior and Personality: an international journal, 45(7), 1211-1220.
Biraglia, A., & Kadile, V. (2017). The role of entrepreneurial passion and creativity in developing entrepreneurial intentions: Insights from American home brewers. Journal of Small Business Management, 55(1), 170–188.
Breugst, N., Domurath, A., Patzelt, H., & Klaukien, A. (2012). Perceptions of entrepreneurial passion and employees’ commitment to entrepreneurial ventures. Entrepreneurship, Theory & Practice, 36(1), 171–192.
Cardon, Melissa S. (2008). Is passion contagious? The transference of entrepreneurial passion to employees. Human Resource Management Review, 18, 77–86.
Cardon, M.S., Wincent, J., Singh, J., & Drnovsek, M. (2009). The nature and experience of entrepreneurial passion. Academy of Management Review, 34(3), 511–532.
Cardon, Melissa S., Gregoire Denis A.,. Stevens Christopher E Patel., Pankaj C. (2013). Measuring entrepreneurial passion: Conceptual foundations and scale validation. Journal of Business Venturing, 28, 373–396.
Cardon, M.S., & Kirk, C.P. (2015). Entrepreneurial passion as mediator of the self-efficacy to persistence relationship. Entrepreneurship Theory and Practice, 39, 1027–1050.
Cardon, M.S., Post, C., & Forster, W.R. (2017). Team entrepreneurial passion: Its emergence and influence in new venture teams. Academy of Management Review, 42(2), 283–305.
Cuiping, MA., Jiao, GU., and Hefuliu. (2017). Entrepreneurial passion and organizational innovation: the moderating role of the regulatory focus of entrepreneurs. Journal of Developmental Entrepreneurship. 22(3), 1-19.
De Mol, E., Ho, V.T., & Pollack, J. (2018). Predicting entrepreneurial burnout in a moderated mediated model of job fit. Journal of Small Business Management, 56(3), 392–411.
Kang, J.H., Matusik, J.G., Kim, T.Y., & Phillips, J.M. (2016). Interactive effects of multiple organizational climates on employee innovative behavior in entrepreneurial firms: A cross level investigation. Journal of Business Venturing, 31, 628–642.
Li, Cai., Murad, Majid., Shahzad, Fakhar., Aamir Shafique Khan, Muhammad, Ashraf, Sheikh Farhan. and Simon Kofi Dogbe, Courage. (2020). Entrepreneurial Passion to Entrepreneurial Behavior: Role of Entrepreneurial Alertness, Entrepreneurial Self-Efficacy and Proactive Personality. Frontiers in psychology, 20, 1611.
Lu, X. F., Shan, B. A., & Chen, B. (2016). Entrepreneurial Passion Definition, Antecedent, Outcome, and Model Building. In Proceedings of the 6th International Asia Conference on Industrial Engineering and Management Innovation, 1055-1062.
Ma, C., Gu, J., & Liu, H. (2018). Entrepreneurs’ passion and new venture performance in China. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(4), 1043–1068.
Murnieks, C.Y., Mosakowski, E., & Cardon, M. (2014). Pathways of passion: Identity centrality, passion, and behavior among entrepreneurs. Journal of Management, 40(6), 1583–1606.
Murnieks, C.Y., Cardon, M.S. and Haynie, J.M. (2018). Fueling the fire: examining identity centrality, affective interpersonal commitment and gender as drivers of entrepreneurial passion, Journal of Business Venturing. 0(0), 1-45.
Newman, Alexander., Obschonka, Martin., Moeller, Julia., Chandan, Gemma Garima. (2019). Entrepreneurial Passion: A Review, Synthesis, and Agenda for Future Research. Applied psychology: an international review, 0 (0), 1–45.
Obschonka, M., Moeller, J., & Goethner, M. (2019). Entrepreneurial passion and personality: The case of academic entrepreneurship. Frontiers in Psychology, 9, 2697.
Obschonka, M., & Moeller, J. (2017). Entrepreneurial passion and personality". In Academy of Management Proceedings, 1, 12153. Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Ratten, V., & Jones, P. (2021). Covid-19 and entrepreneurship education: Implications for advancing research and practice. The International Journal of Management Education, 19(1), 100432.
Stenholm, Pekka., and Nielsen, Mette Søgaard. (2019). Understanding the emergence of entrepreneurial passion the influence of perceived emotional support and competences. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(6), 1368-1388.
Suvittawat, Adisak. (2019). Entrepreneurial passion domains of small and medium enterprises: A case study of lower northeastern Thailand. International Journal of Entrepreneurship, 23(1), 1-10.
Thorgren, S., & Wincent, J. (2015). Passion and habitual entrepreneurship. International Small Business Journal, 33(2), 216–227.