حکمرانی طب اسلامی با ابزار رسانه
الموضوعات :سید حامد موسوی پناه 1 , جعفر حسین پور سعادت آبادی 2 , اسماعیل کاوسی 3
1 - گروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه پلیس، تهران، ایران
3 - گروه امور فرهنگی - برنامه ریزی امور، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مخاطب, رسانه ملی, کلمات کلیدی: حکمرانی طب اسلامی, مدیریت درمانی,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر با هدف دستیابی به مؤلفه های کلیدی در دست یابی به حکمرانی طب اسلامی بواسطه رسانه ها با روش کیفی و تکنیک مصاحبه در بین 20 نفر از کارشناسان طب اسلامی وکارشناسان مطالعات رسانه با در نظر گرفتن اشباع نظری انجام شده. اساس نظری پژوهش نیز با تکیه بر اندیشههای مطرح شده نظریه کاشت، یادگیری اجتماعی و برجسته سازی و گلوله جادویی تفسیر شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مؤلفه های کلیدی در چند مقوله عبارت است از، محتوای رسانه ای، استقلال حرفه و اقتصادی رسانه، نیازسنجی مخاطب، گروههای صاحب منفعت و تاکتیکهای روانی که هریک پس از بررسی به یکدیگر مرتبط شده و در نتیجه میتواند منجر به سلطه سبکی از درمان یعنی طب اسلامی، شود. به طور کلی دیدگاه کارشناسان نیز نسبت به عملکرد رسانه ملی در زمینه طب اسلامی ، نیازرسانه ملی به توجه بیشتر در زمینههای محتوا، سلطه سیاستهای نادرست سبک درمانی در رسانه و توازن در اشاعه محتوای منتشره بر مبنای فرهنگ درمان اسلامی و طب نوین را اشاره کرده است. کلمات کلیدی: حکمرانی طب اسلامی ،رسانه ملی، مدیریت درمانی، مخاطب
_||_