تاثیر آموزش ضمن خدمت بر مهارتهای شغلی کارکنان کتابخانههای عمومی شهر تبریز
الموضوعات : دانش شناسی
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و عضو باشگاه پژوهشگران جوان
الکلمات المفتاحية: آموزش ضمن خدمت, کتابخانههای عمومی, مهارتهای شغلی, آموزش کتابداران, کتابخانههای عمومی تبریز. گوش کردن,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این تحقیق بررسی تاثیر آموزش ضمن خدمت بر مهارتهای شغلی کارکنان کتابخانه های عمومی شهر تبریز و متغیرهای موثر برآن میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی ـ توصیفی بوده و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه با طیف پاسخگویی لیکرت که سؤالات آن بر اساس متغییرهای موجود در فرضیه شکل گرفته؛ و از طریق آیین نامهها، گزارشات،مصاحبه تلفنی و مراجعه حضوری به کتابخانههای عمومی و اداره کل کتابخانههای عمومی استان انجام شده است. جامعه مورد پژوهش تمامی کارکنان کتابخانههای عمومی شهر تبریز (18کتابخانه)که آموزشهای ضمن خدمت را سپری کردهاند، که از 96 پرسشنامه توزیع شده تنها 50 پرسشنامه قابل استفاده بوده که از طریق نرمافزار spss17 و Excel2007 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از تعداد کل پاسخ دهندگان 56% آنها با افزایش قدرت تجزیه و تحلیل مسائل کاری، 38% با استفاده مناسب و صحیح از فرصتها و امکانات،60% با افزایش مهارتهای کارکنان در ارائه خدمات،48% با افزایش ابتکارعمل، 50% با افزایش علاقه کارکنان به خدمت نسبت به قبل، 44% با تسریع در تصمیمگیریهای کارکنان موافقند و 48% آموزش ضمن خدمت را براساس حل مسائل واقعی کتابخانه میدانند. دیکشنری - مشاهده فرهنگ لغت با جزئیات 1.اسم 1.فرد 2.شخص 2.صفت 1.فردی 2.تک 3.منحصر بفرد 4.متعلق بفرد نتیجهگیری: براساس نتایج بدست آمده از آزمون t، فرضیه (آموزش ضمن خدمت مهارتهای شغلی کارکنان را افزایش میدهد.) مورد تائید قرار گرفت.
آرمین، علی (1388). بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت در افزایش عملکرد کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد،تهران.
اردلان، رضا (1373).بررسی ضرورت آموزش ضمن خدمت کتابداران در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تابعه وزارت فرهنگ و آموزش عالی ایران. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
بوتیله، فرانس (1373). آموزش کتابداران و مدیران منابع اطلاعاتی: دو دیدگاه متفاوت مدیریت؟. ترجمه محمدرضا قانع. فصلنامه کتاب، 6(3).
دلاور، علی (1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد.
رضائیان،علی (1374). مدیریت رفتار سازمانی، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه.
عسکریان، مصطفی (1371). آموزش نیروی انسانی ضمن خدمت. پژوهشهای تربیتی، 2(1و2)، 37ـ48.
کولائیان، فردین (1388). بررسی نظرات یادگیرندگان و مدرسان در مورد دورههای آموزش ضمن خدمت کتابداری و اطلاعرسانی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی بین سالهای 1379 تا 1383. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگران اطلاعات و مدارک علمی ایران، 24(3)، 116ـ97
نکوئی مقدم، محمود؛ میر رضایی، ناهید (1384). تاثیر آموزشهای ضمن خدمت در بهره وری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمان،(3)، 45ـ40.
Adomi, Esharenane E. and Kenneth I. N. Nwalo (2003). Prospects for continuing professional education for library and information science professional in Nigeria: the case of Delta State. New Library World 104(11/12): 499- 508.
Becker, G.S. (1962). Investment in human capital: A theoretical analysis. Journal of Political Economy , 70, 9_49.
Goldstein, I,L. (1993). Training in organizations: Needs Assessment, Development and Evaluation. (3). Monterey: Brooks/ Cole
Dewey, J. ( 1983). How we think. Heath, Boston, P.3.
Lapp, Erdmute (1996). Information services and user training in the electronic library. Library Management, 17(7), Vol. 31-36.
Salas-Velasco, Manuel (2009). Beyond lectures and tutorials: Formal on-the-job training received by young European university graduates, Research in Economics, 63(3), 200-211