سنجش حضور علمی کشورهای خاورمیانه در وب؛ رویکردی نو
الموضوعات : دانش شناسیحمزه علی نورمحمدی 1 , عبدالصمت کرامت فر 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد علم سنجی دانشگاه شاهد
الکلمات المفتاحية: وبسنجی, تولیدعلم, فایلهای غنی, ارزیابی علمی,
ملخص المقالة :
هدف: وجود منابع علمی در وب معیاری به دست میدهد که میتوان از آن به منظور ارزیابی علمی بهره برد. هدف اصلی مقاله بررسی رابطه تعداد فایل های غنی در وب و تعداد مدارک کشورهای خاورمیانه در پایگاه اسکوپوس است. روش پژوهش:از اواسط دهه 1990 حوزه پژوهشی جدیدی به نام وبسنجی بر پایهی روشهای کتابسنجی و اطلاعسنجی به وجود آمد. وبسنجی، تحلیل کمی پدیده وب با استفاده از روشهای اطلاعسنجی است. این مقاله در حوزه وبسنجی و با روش مقایسه تطبیقی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق کلیه کشورهای خاورمیانه میباشد که در محیط وب دارای فایلهای غنی شده علمی میباشد. برای پاسخ به آزمون از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس نسخه 19 استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که میان تولید علم کشورهای خاورمیانه و تعداد فایلهای غنی آن کشور روی وب همبستگی بالایی وجود دارد، بر مبنای تعداد فایلهای غنی، به ترتیب ترکیه، رژیم صهیونیستی و ایران در جایگاه اوّل تا سوّم قرار دارند. نتیجهگیری: مقاله حاضر رویکردی نو به منظور ارزیابی علمی در حوزه وبسنجی معرفی میکند که با توجه به مزایای وبسنجی میتواند در کنار سایر روشها در ارزیابی علمی به کار رود، وجود همبستگی میان نتایج این روش با روش مرسوم ارزیابی علمی نشان میدهد که این روش میتواند به عنوان روشی در ارزیابی علمی به کاربرده شود.
Abdi, S., Rasoulpour, F. (2011). Examining scientific production base in Iran.based on the feasibility of indicators during the years of 1966 until 2011. [In Persian]
Boulton, G. (2011).University Rankings: Diversity, Excellence andthe European Initiative Webometrics Ranking of World Universities. Procedia Social and Behavioral Sciences, 13, 74–82.
Kargar, M. J. (2011). University Website Ranking from Usability Criteria Perspective; A Case Study in IRAN. International Journal of Advancements in Computing Technology(IJACT), 3 (11), 246-251.
NigelPayne, MikeThelwall(2005).Mathematicalmodelsforacademicwebs: Linear relationship or non-linear power law? . Information Processing and Management, 41, 1495–1510.
Noroozi, A. R. (2006). Assessment of Iran's presence on the web. book Quarterly. 4 (68), 53-62. [In Persian]
NorooziChakoli, Abdolreza (2011). Introductionto Scientometrics (Foundations, Consepts, Relations & Origins). Tehran: The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities (Samt).[In Persian]
NorooziChakoli, A.R.; Nourmohammadi, H.; Vaziri, E.; Etemadifar, A. (2007) . Comparative Assessment of Scientific product of Iran,Turkey, Egypt, in 2005 & 2006. Rahyaft, 8(40), 65-75.[In Persian]
Noruzi, A.R. (2006). The Impact Factor: A Critical Review. The Electronic Library, 24(4), 490-500.
Sabouri, A. A. (2008). Scientific Production of Iran In 2008. Rahyaft, 7(43), 21-32.[In Persian]
Sabouri, A. A. (2011). Science Product of Iran In 2011. Neshae elm, 2(2), 6-14.[In Persian]