بررسی مشکلات ناشران استان تهران طی سالهای 1376 – 1386
الموضوعات : دانش شناسیطاهره مفتخری نظری پور 1 , زهره میرحسینی 2
1 - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: کتاب, استان تهران, ناشران, مشکلات ناشران, نشر,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر، بررسی مشکلات ناشران استان تهران طی سالهای 1376 – 1386 است. روش پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی است. جامعه پژوهش شامل کلیه ناشران استان تهران محدود به زمان مورد مطالعه میباشد 130 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری در دو مرحله: طبقهبندی و تصادفی ساده انتخاب شدند. شیوة جمعآوری دادهها در انجام این پژوهش از طریق مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه میباشد. دادهها، با استفاده از نرمافزارهایSPSS وExcel تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از یافتهها مهمترین عوامل و موانع مشکلات نشر کتاب را به ترتیب ذیل نشان میدهد: اصلیترین مشکل ناشران غیراقتصادی بودن این حرفه است. ناشران سرمایهگذاری در نشر کتاب را با فراوانی 6/94 درصد، در مجموع از نظر اقتصادی زیانآور اعلام کردند. عوامل و موانع مشکلات کتابخوانی به ترتیب اولویت؛ نازل بودن سطح فرهنگ عمومی با 3/42 درصد، عدم عادت و آموزش کتابخوانی در سطح جامعه با 5/28 درصد و نبود فرهنگ کتاب در سبد خرید خانوار ایرانی با 2/26 درصد است. عوامل و موانع مشکلات پخش و توزیع کتاب را ناشران در وهله اول عدم اطلاعرسانی رسانههای جمعی با فراوانی 8/33 درصد و در وهله دوم عدم اطلاعرسانی ناشر با فراوانی 7/37 درصد و در وهله سوم کمبود تعداد مراکز پخش کتاب با فراوانی 5/28 درصد اظهار کردند. نتایج حاصل از وجود وضعیت شمارگان کتابهای منتشر شده در بین سالهای مورد مطالعه نوسان بالا و پایینی داشته است و بیشترین تولیدات موضوعی در حوزة علوم خالص با 5/21 درصد میباشد. فرضیههای پژوهش حاضر با استفاده از آزمون خی دو تحت آزمون قرار گرفته است، فرضیه اول؛ وجود رابطه معنیدار بین حمایت تشکل صنفی و انگیزه ناشران تأیید شد. نیز عدم وجود رابطه معنیدار بین حمایت تشکل صنفی و عضویت در این تشکل تأیید گردید و در واقع فرضیه دوم رد شد. و وجود رابطه معنیدار بین حمایت تشکل صنفی و سرمایهگذاری ناشران نیز تأیید گردید. برای راههای کمک به بهبود اقتصاد نشر، ناشران به ترتیب اولویت؛ افزایش تبلیغ رایگان کتاب با 6/34 درصد در مرتبه اول، ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس و از طریق تلویزیون و رسانهها با 8/33 درصد در مرتبه دوم و پرداخت یارانه به وسیله دولت با 5/28 درصد در مرتبه سوم را به عنوان مهمترین راهکارها برای کمک به بهبود اقتصاد نشر اعلام کردند.