بررسی میزان استفاده از فناوری اطّلاعات در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز و مشکلات و موانع موجود در بهرهگیری از آن در این کتابخانهها
الموضوعات : دانش شناسیسید علی اکبر فامیل روحانی 1 , فاطمه خواجوی 2 , محسن حمیدی 3
1 - عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
3 - عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات, منابع الکترونیکی, کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان, شهر اهواز,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان استفاده از فناوری اطلاعات و شناسایی نقاط قوت و ضعف در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی توصیفی انجام گرفته است. حجم نمونة مدیران و کارکنان، از روش سرشماری، شامل همگی مدیران هفت کتابخانه و 33 نفر کارکنان آنان و جامعة گستردة اعضاء از روش نمونه گیری نرمال،136 نفر، به شیوة تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمعآوری پرسشنامهها، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 18 انجام شد. یافتهها:وضعیت کتابخانههای مورد پژوهش، از لحاظ امکانات نرمافزاری، سختافزاری و همچنین منابع الکترونیکی در سطح حداقل قرار دارد و بهره چندانی از این منابع و تجهیزات برده نمیشود. کتابداران عمدهترین مشکلات در استفاده از فناوری اطلاعات و شبکهها را عدم امکانات و فقدان آموزش کافی میدانند. نتیجه گیری: میانگین28/18 نفر از کارکنان اولویت اصلی موانع بهرهگیری از فناوری اطلاعات را فقدان برنامه و طرح مشخص برای آموزش حین خدمت میدانند. اولویت اصلی خدمات مورد نیاز مراجعان، خدمات جستجوی پیوسته در اینترنت با میانگین 70/111 است. مشکل اصلی مراجعان در جریان یافتن اطلاعات نیز کمبود منابع حاصل از فناوری اطلاعات با میانگین83/92 میباشد.
Chaabi Vasisi Nezhad, S (2001). Investigetion of Librariien's view point of thran's young and children mental bring up about usage of information technology in library. M.S. Thesis, of Islamic Azad University, The Science & Research Campus. [In Persian]
Haneefa,M.,( 2007) Application of information and communication technologies in special libraries in Kerala (India). Library Review, 56 ) 7(, pp. 603-620.
Larijani, H.H; Salarpoor, H. (2010). A Survey on the level of information technology Application in Zanjan academic libraries. journal of Epistemology( Library and information science and information technology), 3(10), 59-69. [In Persian]
MirHossaini Z, Safari, B (2012). A Survey on the amount of usage of the information technology in university libraries of Gorgan and the barriers of applying them in the libraries . journal of Epistemology( Library and information science and information technology) , 5 (16), 97-110. [In Persian]
Mohsenzadeh, F (2007). Investigate the qualification usage of information technology in academic libraries of kerman. M.S. Thesis, of Islamic Azad University, Science & Research Branch. [In Persian]
Nakhoda, M., Horri, A. (2005). Individual factors influencing the use of information technology by Tehran University Librarians. Journal of Psychology and Educational Sciences, the thirty-fifth year( 1), 75-105. [In Persian]
Petrauskiene, Z (2007). Electronic information resources Lithvanian academic libraries: purchase. Demand and use of commercial data bases, 13th conference on professional information resourses, Parague, PP.22-24.
Peyala,V.(2011). Impact of using information technology in central university libraries in India. The electronic library and information systems, 45(3), PP. 308-322.
Rahnamafard, A.A. (2006). The application of information technology in public libraries. Ketab Mah (Koliat), 97 and 98. [In Persian]
Sheykh Shoaei, F. (2006). Factors influencing the adoption of information technology librarians State University College of Tehran: the applicability of the technology acceptance model. Master thesis in Library and Information Science, Tehran University. Faculty of Psychology and Educational Sciences[In Persian]
Swin, Dillip & Panda, K.C.(2009). Use of electronic resources in business school. Libraries of an Indian state, the electronic library, 27(1).