تعیین سطح مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز
الموضوعات : دانش شناسیاحمد شعبانی 1 , بی بی عشرت زمانی 2 , علیرضا عابدی لنجی 3 , ناهید سلیمانی 4
1 - استاد، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان،
2 - دانشیار، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
3 - کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان
4 - کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، مسئول کتابخانه شهید منتظری، اداره کل استان چهارمحال و بختیاری، نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
الکلمات المفتاحية: اصفهان, سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری, سواد اطلاعاتی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر حسب مدل آیزنبرگ و برکویتز است. روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایش - توصیفی است. همه کتابداران کتابخانههای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مشتمل بر 240 نفر جامعه آماری این پژوهش را شکل داده است. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه 137 نفر است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج حاصله میانگین کلیه مؤلفهها بیشتر از سطح متوسط بود و بیشترین میانگین مربوط به مهارت ارزیابی با میانگین 21/4 و کمترین، مربوط به مهارت مکانیابی و دسترسی اطلاعات با میانگین 07/4 بوده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان میزان کاربرد مؤلفههای مهارتهای سواد اطلاعاتی بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز را بیشتر از سطح متوسط میدانند. نتایج همچنین نشان داد که بین نظرات پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی رشته تحصیلی و سطح تحصیلات تفاوت معنادار وجود دارد.
Ghasemi, A. (2006). Graduate Students' Information Literacy Assessment and adapting them ACRL information literacy standards and four national development document. PhD Thesis Library and Information Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad [In Persian]
Lav, C and Eisenberg, M. B. (2008). Six great information literacy skills in information theory. Translation turquoise Farashbandi et al. Tehran: Publication librarian. [In Persian]
Moqadaszadeh, H (2006). Evaluation of Information Literacy faculty members of Islamic Azad University of Mashhad. Thesis Master of Library and Information Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad. [In Persian]
Parirokh, R (2007). Information literacy education: concepts, methods and applications. Tehran: Librarian. [In Persian]
P. Cheryl & H. Delwar. & Cumming Kaye.(2008). Nursing students' information literacy skills prior to and after information literacy instruction, 2008. Retrieved August 18, 2010, from http: //www. biomedsearch. com/sci/Nursing-students-information-literacy- skills /0003346481. html.
Pour naghi, R (2007). Comparative analysis of information literacy in academic libraries and librarians. Master Thesis in Library and Information Science, Islamic Azad University, Tehran.[In Persian]
siamak, M (2007). Develop a standard tool for measuring information literacy skills of undergraduate students and test it on Ferdowsi University. Master Thesis in Library and Information Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad.[In Persian]
tabatabaee, N (1999). The concept of information literacy (content analysis of articles in the press). Book Quaterly, 39, 69-93. [In Persian]
tabib niya,V (2006). Graduate School of Economics Students' Information Literacy Allameh Tabatabai University. Master Thesis in Library and Information Science, Islamic Azad University, Tehran. [In Persian]
Toledano O'Farrill Ruben. Information literacy and knowledge management at work: Conceptions of effective information use at NHS24. Journal of Documentation,2010 , 66 (5) , 706 – 733. Retrieved October 19, 2010, from http: //www. emeraldinsight. com/journals. htm?articleid=1881606.
vaziri, E (2006). Assessment of information literacy librarians 85-1384 Shiraz University during the academic year. Master Thesis in Library and Information Science, Shiraz University.Shiraz [In Persian]
Webber S. & Johnston B,(2002). Assessment for information literacy. International conference on IT and information literacy, 2002,20-22, Glasgow, Scotland. Retrieved October 19, 2009, from http: //www. learnhigher. mmu. ac. uk/research/InfoLit-Literature-Review. pdf.