روند رشد و تحلیل استنادی مقالات دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایگاه استنادی وب علوم
الموضوعات : دانش شناسی
1 - استادیار، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان،
الکلمات المفتاحية: علم سنجی, تحلیل استنادی, اعضاء هیأت علمی, وب آو ساینس,
ملخص المقالة :
هدف: این مقاله به بررسی رشد و توسعه مقالات اعضاء هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایگاه استنادی وب علوم میپردازدکه هدف اساسی آن شناسایی و تعیین تولیدات علمی اعضاء هیأت علمی دانشگاه باهنر است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات علم سنجی است که با استفاده از روش کمی و تحلیل استنادی انجام شده است. ابزارگردآوری دادهها،پایگاه استنادی وب علوم و ابزارتحلیل دادهها نرم افزار اس پی اس اس نسخه20بوده است که تحلیلهای آماری آن مبتنی برآمار توصیفی است. ابتدا با استفاده از جستوجوی پیشرفته در پایگاه وب علوم کلیه رکوردهای تولید شده توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در بازه زمانی سالهای2000-2011 که در این پایگاه نمایه شدهاند مورد بازیابی قرار گرفت. سپس استنادهای مربوطه با فرمت تمام متن در کامپیوتر شخصی ذخیره و در نهایت با استفاده از نرم افزار اسپساساس به تحلیل آماری داده ها پرداخته شد. یافته ها: میانگین رشد سالانه تولیدهای علمی دانشگاه باهنر در بازه زمانی2000-2011 رشد قابل قبولی است. به ویژه با سیر صعودی که از سال 2004 به این سو به خود گرفته است، میتواند در سالهای آینده جایگاه دانشگاه شهید باهنر را در میان دانشگاههای کشور ارتقاء چشمگیری دهد. از تحلیل دادهها مشخص شد دانشکده علوم پایه در رتبه اوّل در میان دانشکدههای دیگر به عنوان پرتولید ترین دانشکده دانشگاه محسوب میشود. اغلب تولیدها و استنادهای این دانشکده توسط بخش شیمی صورت گرفته است. با مشخص شدن پژوهشگران برتر دانشگاه شهید باهنر کرمان به لحاظ شاخصهای تعداد مدارک تولید شده، تعداد استنادهای دریافتی، و میانگین استناد دریافتی برای هر سند میتوان گفت رشتههای شیمی، مکانیک و آمار، موتور تولید علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان محسوب می شوند . نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد دانشگاه شهید باهنر در این مدت 1356 مدرک تولید نموده است. همچنین میانگین رشد سالانه مدارک این دانشگاه 6 /33 درصد بوده است. به لحاظ تعداد مدارک تولید شده و استنادهای دریافتی محمدعلی طاهر، ایران شیخ شعاعی و احمد شیخی در مکان های نخست قرار گرفتند. تقریبا تمامی مدارک به زبان انگلیسی چاپ شده اند. با توجه به جذب اعضای هیأت علمی جدید و سرعت رشد مدارک تولید شده دانشگاه شهید باهنر میتوان گفت در سالهای آتی دانشگاه شهید باهنر کرمان به لحاظ تعداد مدارک، رشد چشمگیری خواهد داشت.
داورپناه، م. (1387). چالشهای علم سنجی در حوزه علوم انسانی. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی. 8(2)، 125-146.
شاهبداغی، الف. (1388). بررسی روند رشد کمی و کیفی مقالات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس گزارشات ای اس ای در طی بیست سال اخیر (1989-2008). مجموعه مقالات اولین همایش ملی پژوهش و تولید علم در حوزه پزشکی.بابل: دانشگاه علوم پزشکی بابل،1388، 141.
صبوری، ع. (1386). تولید علم ایران در سال 2006. رهیافت،38،40.
عابدینی، س .(1387). ارزیابی تولیدات علمی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجله علوم پزشکی هرمزگان،11(3)،237-249.
عصاره، ف. (1389). مشارکت پژوهشگران ایرانی در تولید علم جهانی در مدلاین (حوزه علوم پایه و بین رشتهای پزشکی). رهیافت،35،39-44.
کارپر، آر. ام .(2004). تولیدات علمی، انتشارات و مقالات اعضاء هیات علمی دانشکده روانشناسی. فصلنامه علمی روانشناسی. 19(1)،141-165.
کاریدید، جی؛ مونوز، اف .(2004). بروندادهای علمی اسپانیا در علوم بهداشت طی سالهای 1994-999. بهداشت اسپانیایی.2004.
گوپتا، بی. ام؛ داوان، اس. ام ؛ عصاره ، ف .(2004). همکاری هند و شرق میانه در S & T تحلیل از طریق نشریات همکاری، 1996-2000. کتابخانه هرالد، 42 (4)، 369.
گیل، م. (1996). تولید پژوهش جهانی داندانپزشکی در پایگاه استنادی ای اس ای از 1999تا 2003. ارتباطات در کامپیوتر و علم اطلاعات،(4)،200-210.
نوروزی، ع و دیگران .(1388). تولید