بررسی تأثیر تحصیلات والدین در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی مدارس دولتی و غیر دولتی منطقه 2 شهر تهران 91-1390
الموضوعات : دانش شناسیحسن کیانی 1 , منصور تاجداران 2 , کاترین پویا 3
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهراء (س)
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهراء (س)
3 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی مسئول کتابخانه دانشکده علوم پایه دانشگاه الزهراء (س)
الکلمات المفتاحية: والدین, سواد اطلاعاتی, دانش آموزان پیش دانشگاهی, آموزش و پرورش شهر تهران منطقه دو,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سطح تحصیلات و مؤلفههای سواد اطلاعاتی والدین در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی فرزندانشان در مقطع پیش دانشگاهی مدارس دولتی و غیر دولتی منطقه 2 شهر تهران است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش کتابخانهای و پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. 689 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی و غیر دولتی منطقه 2 آموزش و پرورش تهران در مقطع پیش دانشگاهی که در سال 91-1390 مشغول به تحصیل بودند به صورت نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. دادهها، با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر 9459/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی نظیر t یک و دو متغیره، آزمون آنووا، آزمون لوین و ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون استفاده شد. یافتههای پژوهش: یافتهها نشان داد بین سطح تحصیلات والدین و سواداطلاعاتی دانش آموزان مقدار ضریب همبستگی 266/0 برای پدران و 254/0 برای مادران مشاهده گردید که نشان دهنده همبستگی مستقیم (مثبت) بین سطح تحصیلات پدران و مادران و سواد اطلاعاتی دانش آموزان است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که بین تحصیلات و سطح سواد اطلاعاتی والدین، با سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان گفت والدین دارای سطح تحصیلات و سواد اطلاعاتی بالاتر، دارای فرزندانی با سواد اطلاعاتی بالاتر هستند.
افروز، غ.(1386). مبانی روانشناختی افت تحصیلی. تهران: انتشارات مدرسه.
امینی، ب.(1378). نقش خانواده در میزان گرایش جوانان به مطالعه متون غیردرسی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، گیلان.
انجمن کتابداری آمریکا (1385). استاندارد قابلیتهای سواداطلاعاتی برای آموزش عالی. (مترجم علی حسین قاسمی). فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 21(4).
پریرخ، م. (1386). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامهها. تهران: کتابدار.
چاوشیان، ح. (1380).عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ قدرت هویت. تهران: طرح نو.
زمانی، ب.ب.ع. (1382). استانداردهای سواد اطلاعاتی. فصلنامه علوم اطلاع رسانی ،19(1 و 2)، 41-34.
شرفی، ع. (1389). نقش والدین در مطالعه و کتاب خوانی کودکان. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 15(3).
ACRL Standards Committee & Association of College and Research Libraries (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Available: http://www.ala.org/content/navigation
Adams, M. B.; Womack, S. A; Shatzer, R. H; Caldarella, P. (2010). Parent involvement in school-wide social skills instructure: perceptions of a home note program. Education, 3(130)
American Library Association (ALA). http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/issues/infolit/standards/using/standardsintro.pdf
Kong, S.C.; Li, K.M. (2008). Collaboration between school and parents to foster information literacy: Learning in the information society. Computers& Education, 52, 275-282. available at www.sciencedirect.com
Peterson, M. (2008). Building bridges between households and school through parent involvement: A qualitative approach. The University of Arizona (USA).MA.
Stelmach, B. (2006). The parent’s role in school improvement: Secondary school parent and student perspectives. University of Alberta (Canada). MA.