بررسی میزان همتألیفی پژوهشگران ایرانی حوزه روانشناسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بین سالهای 1390-1386
الموضوعات : دانش شناسی
1 - گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - گروه علم اطلاعات و دانششناسی،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: علم سنجی, پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (آی, اس, سی), روانشناسی, ضریب مشارکت, نویسندگان ایرانی, همتألیفی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در حوزه روانشناسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سالهای 1390-1386 بود. روش پژوهش: در پژوهش حاضر از روش توصیفی - تحلیلی با استفاده از ابزارهای علم سنجی استفاده شده است. ابزار پژوهش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. جهت دروندهی دادهها و انجام محاسبهها از نرم افزار اکسل استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالههای نمایه شده در حوزه روانشناسی، در بازه زمانی 1390-1386 است که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده است. در این پژوهش شاخص همکاری، درجه همکاری و ضریب همکاری برای رشته روانشناسی محاسبه شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مدارک چهار نویسندهای با نرخ رشد 32/0، دارای بیشترین رشد در میان مدارک با سایر الگوهای هم تألیفی بودهاند. ضریب مشارکت پژوهشگران در دوره مورد مطالعه برابر با 54/0 و بیشترین ضریب همکاری مربوط به سال 1390 برابر با 59/0 ، میانگین درجه همکاری در سالهای بررسی شده برابر 83/0 بوده است. نتیجه گیری: در مجموع از پژوهش حاضر استنباط میشود که پژوهشگران روانشناسی تمایل به تولید مقالههای چند نویسندهای دارند؛ به طوریکه با وجود افزایش و رشد مقالههای روانشناسی، مقالهها و مدارک یک نویسنده در بیشتر سالها کاهش یافته است.
آجی فیروکی، ای.؛ بارل، ک.؛ تگ، ژ. (1386). ضریب همکاری: مقیاسی برای اندازه گیری میزان همکاری در تحقیقات (عبدالحسین فرج پهلو، مترجم). فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 23(1 و 2)، 169-184.
ادهمی، ج.؛ اکملی، م.؛ ورمزیار، م. (1390). بررسی تأثیر عوامل اجتماعی بر میزان همکاری علمی اعضای هیأت علمی (مطالعه موردی دانشگاه آزاد سنندج). پژوهشنامه علوم اجتماعی، 5(3)، 89-113.
امین پور، ف. (1385). مقدمهای بر علم سنجی. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
حریری، ن.، نیکزاد، م. (1390). شبکههای هم تألیفی در مقالات ایران رشتههای کتابداری و اطلاع رسانی، روان شناسی، مدیریت و اقتصاد در پایگاه ISI بین سالهای 200 تا 2009. پردازش و مدیریت اطلاعات، 26 (4)، 825-845.
رحیمی، م.؛ فتاحی، ر.ا. (1386). همکاری علمی و تولید اطلاعات: نگاهی به مفاهیم و الگوهای رایج در تولید علمی مشترک. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 18 (3)، 235-248.
ریاحی، ع.؛ نوروزی، ع.ر. (1390). بررسی میزان همکاری علمی کشورهای حوزه خلیج فارس با کشورهای اسکاندیناوی در پایگاه اطلاعاتی اسکاپوس طی سالهای 2009-1989. رهیافت، (48)، 91-100.
عرفانمنش، م.ا.؛ روحانی، و.؛ بصیریان جهرمی، ر.؛ غلامحسینزاده، ز. (1392). بررسی مشارکت پژوهشگران روانشناسی و روانپزشکی کشور در تولید علم. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 29(1)، 137-163.
عصاره، ف.؛ نوروزی چاکلی، ع.ر.؛ کشوری، م. (1389). هم نویسندگی پژوهشگران ایران در نمایههای استنادی علوم، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی در پایگاه Web of Science در سالهای 2000 تا 2006. فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 25 (4)، 573-595.
مردانی، ا.؛ نجفی، ع.؛ شریف مقدم، ه. (1392). بررسی ضریب مشارکت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران در انتشارات بین المللی. مدیریت سلامت، 16(51)، 19-29.
معرفت، ر.؛ مکوندحسینی، ش.؛ عبدالمجید، ا.؛ سلیمی، ص. (1391). وضعیت همکاری گروهی نویسندگان مقالههای تألیفی مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران طی سالهای 89-1381. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 18 (4)، 293-298.
Beaver, D., Rosen, R. (1978). Studies in scientific collaboration. Part 1. The professional
origins of scientific co-authorship. Scientometrics, 1(1).
Osareh, F. (2005). Higher Education Research Collabaration between Iran & Uk. Held in Colliret Meeting Extra Session in Conjuction With 10th ISSI Conference. 28th Julay in Stockholm- Sweden.
Osca-lIuch. J, E. Velasco, M. Lopez and J.Haba. (2009). Co-authorship and Citation networks in Spanish history of science research. Scientometrics, 80(2).
Zafrunnisha, N., Pullareddy, V. (2009). Authorship Patterns and Degree of Collaboration in Psychology. Annals of Library & Information Studies, 56. Available from URL: http://nopr.niscair.res.in/bitstream/123456789/7264/4/ALIS%2056%284%29%20255-261.pdf
_||_