بررسی میزان آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از پایگاههای اطلاعاتی تمام متن موجود در صفحه خانگی کتابخانه مرکزی این دانشگاه در سال 1390
الموضوعات : دانش شناسیشهره سید حسینی 1 , محمد جواد آل مختار 2 , فاطمه آناری 3
1 - کارشناس ارشد کتابداری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
2 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ایران
3 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: آگاهی, کتابدار, پایگاه اطلاعاتی تمام متن, استفاده, صفحه خانگی, کتابخانه مرکزی, دانشگاه علوم پزشکی اصفهان,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از پایگاههای اطلاعاتی تمام متن موجود در صفحه خانگی کتابخانه مرکزی این دانشگاه پرداخته است، و تلاش دارد، علاوه بر یافتن مشکلات و موانع پیش روی استفاده هر چه بیشتر از این منابع اطلاعاتی، راهکارهای لازم جهت اشاعه مطلوب اطلاعات توسط کتابداران و بهبود و یا ارتقاء وضعیت موجود ارائه دهد. روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است، و جامعه آماری آن را کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل می دهند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که پس از توزیع و جمع آوری، دادههای به دست آمده، از طریق نرم افزار آماری اس پی اس اس در سطح آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شده است. یافته ها: نتایج نشان میدهد میانگین نمره آشنایی واقعی کتابداران در رابطه با پایگاههای اطلاعاتی تمام متن 52/51 با انحراف معیار 4/26 می باشد. آزمون t-test نشان داد بین رشته تحصیلی و میزان آگاهی و استفاده کتابداران از پایگاههای تمام متن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد بین سطح تحصیلات کتابداران با نمره آگاهی، استفاده و نمره آشنایی واقعی آنان رابطه معنادار مستقیم وجود دارد، و بیشترین رتبه آگاهی و استفاده آنان ابتدا مربوط به پایگاههای تمام متن داخلی و سپس پایگاههای خارجی می باشند. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد میزان آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از پایگاههای اطلاعاتی تمام متن موجود در صفحه خانگی این دانشگاه در حد متوسط به بالا است. جنسیت کتابداران در میزان آگاهی و استفاده آنان تأثیر نداشت، ولی بین سطح تحصیلات و همچنین رشته تحصیلی و نمره آگاهی و استفاده آنان رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. بیشترین میزان آگاهی و استفاده آنان ابتدا مربوط به پایگاههای داخلی و سپس پایگاههای خارجی می باشد، و بر اساس نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که هرچه در طول زمان میزان آگاهی کتابداران نسبت به پایگاهها افزایش و یا بلعکس کاهش یافته، میزان استفاده آنان نیز به همان نسبت تغییر کرده است.
آل مختار، م. ج.، رحیمی، ع.(1382). بررسیمیزان آشنایی و استفاده محققین و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیوه هایدسترسی به اطلاعات الکترونیک. ارائه شده در ششمین همایش ملی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با تکیه بر نظامهای نوین اطلاع رسانی و پژوهشهای پزشکی ایران ؛ 1382 اردیبهشت 10الی11؛ اصفهان، ایران.
رحیمی، ع.؛ آقاجانی، ا. (1382). میزان آشنایی و وضعیت استفاده از بانکهای اطلاعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1382. قابل دسترسی از طریق: http://mui.ofis.ir/default.aspx?conferences&member=759&page=1&l=fa - 70k. Accessed Desember 27, 2008.
رحیمی، ع.، بهلول، م. (1383). بررسی وضعیت استفاده از اینترنت توسط کتابدارن دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عوامل موثر درآن در سال 1382[طرح تحقیقاتی]. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
زاهدی ز.؛ جوکار ع. (1386).. تأثیر دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی پیوسته بر خدمات تحویل مدرک در کتابخانههای دانشگاهی ایران. فصلنامه علوم و فن آوری اطلاعات[نشریه الکترونیکی] ؛22(3).قابل دسترسی از طریق: http://www.irandoc.ac.ir/etela art/22/zahedi_abs.htm. february 28,2009
حیاتی، ز.؛ جوکار، ط. (1388). بررسی میزان آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز با پایگاههای اطلاعاتی تمام متن ابسکو، پروکوئست، ساینس دایرکت و الزویر. فصلنامه مطالعات ملی و تحقیقات کتابداری (فصلنامه کتاب)، 24 (1). بازیابی شده در تاریخ 1 دی 1392 از http://www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=1143858&l=en.
سلمانی ندوشن، ا. (1386). بررسی میزان، مطلوبیت و عوامل موثر بر استفاده از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 86-1385[پایان نامه]. تبریز: دانشگاه تبریز.
فرج پهلو، ع.؛ شهبازی، م. (1381). عوامل موثر در استفاده از پایگاههای اطلاعاتی بررسی نگرش و عملکرد دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی. فصلنامه کتاب،13(4)،54-71.
مرادی، ن. (1384). آشنایی با بانکهای اطلاعاتی. منبع اینترنتیقابل دسترسی از طریق: http://research.ui.ac.ir/mainpage/research/ketabkhanee/info-bank/index.htm. Accessed Desember 23, 2008
Baro E E, Endouware BC, Ubogu, J. O. (2011).Awareness and use of online information resources by medical students at Dental State University in a Nigeria Library.Hi Tech News, 28 (10),11-17, Retrieved: Desember 22, 2013, from emeraldinsight, Available at: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=0741-9058&volume=28&issue=10&articleid=17009792&show=html.
ChoukhandeVaishali, G. (2004).Librarian's Computer Awareness and Use of it Application in College Libraries of Yavatmal District (Maharashtra). Retrieved: February 28,2009, from inflibnet, Available at: ir.inflibnet.ac.in:8080/jspui/bitstream/1944/220/1/cali_51.pdf.
Elston, S, Midgley, G, &Birnie (2004).Current awareness, use and perceived priorities for rural databases inScotland.Retrieved: February 28,2009, fromsciencedirect, Available at: http://www.sciencedirect.com/science?
Kupferberg , H.(2004). Evaluation of five full-text drug databases by pharmacy students, faculty, and librarians.Journal of the Medical Association, 92 (1). Retrieved: .february 28,2009, from scopus, Available at: http://www.scopus.com/results/results.url?sort=plf-f&src=s&st1=database&st2=librarian&sid.
MannanKhan A., Zaidi. S.Mustafa, B. (2009).Use of on-line databases by faculty members and research scholars of Jawaharlal Nehru University (JNU) and JamiaMilliaIslamia (JMI), New Delhi (India). Retrieved: June 1,2009, from sciencedirect, Available at:: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WGP-4WBR6MX-1&_user=1403370&_coverDate=05%2F22%2F2009&_alid=926029849&_rdoc. Accessed June 1,2009
Sharma CH, Lakhpat S, Ritu SH. (2011).Usage and acceptability of e-resources in National Dairy Research Institute (NDRI) and National Bureau of Animal Genetic Resources (NBAGR), India.Electronic Library, 29 (6), 803–816.