بررسی دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در به کارگیری کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران
الموضوعات : دانش شناسیسلیمه گوهی نژاد 1 , سید بهنام الدین جامعی 2 , زهرا فرجی 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران
3 - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد, اعضای هیأت علمی, نگرش, دانش, کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از مطالعه ی حاضر تعیین میزان دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص بهکارگیری منابع و پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران می باشد. روش پژوهش: مطالعه حاضر توصیفی و از نوع مقطعی است که در سال 1389 انجام شده است. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی اعضای هیأت علمی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ایران (700 نفر) بوده، و حجم نمونه به روش تصادفی ساده، با استفاده از جدول مورگان 152 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته ای بود که دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در به کارگیری منابع کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران را مورد بررسی قرار داد. در نهایت داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS 17 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده در مورد دانش اعضای هیأت علمی در استفاده از منابع کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران 42.8% درصد بود. نگرش اعضای هیأت علمی در استفاده از منابع کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی در ارتقای فعالیت های دانشگاهی مثبت ارزیابی شد. عملکرد اعضای هیأت علمی در استفاده از منابع کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی در بعد هدف و انگیزه، انتشار مقالات علمی و در بعد میزان استفاده از پایگاه های اطلاعاتی، استفاده از پایگاه Science Direct بیش از سایر پایگاه ها بود. نتیجه گیری: با توجه به نگرش مثبت نتایج اعضای هیأت علمی نسبت به استفاده از منابع کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران پیشنهاد میشود تدابیری برای ارتقای دانش و عملکرد کاربران در استفاده بهینه از منابع و رهایی از موانع موجود لحاظ گردد.
Atilgan D, Bayram, Ö. (2006). An evaluation of faculty use of the digital library at Ankara University, turkey. Journal Academic Library, 32 (1), 86-93
Bhatti R. (2010). Internet Use among Faculty Members in the hanging Higher Education Environment at the Islamia University of Bahawalpur, Pakistan. Library Philosophy and practice ,6(3), 383Sinha, M. K.(2008(. Information Communication Technology (ICT) and Internet. Awareness amongst the participants of workshop on Research Methodologies in Basic Sciences .Kelpro Bulletin, 12(2), 30- 48
CemalAtakan, D.A.; ÖzlemBayram, S.A. (2008) .An evaluation of the second survey on electronic databases usage at Ankara University Digital Library. Electronic Library, 26 (2), 249 –259
Ghasemi, M. (2004). Information seekingbehavior ofMasjedsoleiman’s doctors. Faslname ketab,54, 11-22 [In Persian]
Gralla, P. (1996). How the Internet Works. California: Ziff- Davis., 139-142.
IraqiF., Beghdili Z.; Safarali Najjar B. (2012). Evaluation of theNationalDigitalLibraryofMedicine byfacultymembers of Ahvaz University. JundishapurJournalof Medicine, 11(5), 540-528 [In Persian]
Kannappanavar, B. U. & Rajanikanta, S. T. (2008). Effectiveuse of e-learning materials in Medical CollegeLibraries in Karnataka. Journal of Information Management, 45(4), 437-54
NadiRavandi, S.(2009). Astudy ofmetadata elementsused indigitallibraries in Iranincomparison withthe Dublin Coremetadata elements. MS Thesis. ManagementandMedical Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran. [In Persian]
Sakshi, NeerajUppal and Joginder S. (2011). Awareness and use of national knowledge resource consortium of NISCAIR: a case study, International journal of Digital Library Services (IJODLS), 1(2), 106-112
Salmani Nodoushan I. (2008). Assessment offactors affecting theutilityanduse ofonline databasesbyfaculty, Tabriz Universityof Medical Sciences. MS Thesis, Library and information science, School ofAllied Health. [In Persian]