ارائه شاخصهای ارزیابی عملکرد کتابخانههای تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن
الموضوعات : دانش شناسی
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن, کتابخانه تخصصی,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن به انجام رسیده است. روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش، در ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، شاخصهای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران در چهار وجه کارت امتیازی متوازن (منابع و زیرساختها، کارایی، رشد و توانمندیهای بالقوه و استفاده) گردآوری شد و سپس از طریق یک مطالعه دلفی دو مرحله ای، نظرات 15 نفر از متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی در مورد میزان اهمیت هر یک از این شاخصها در قالب پرسشنامه ای با طیف لیکرت پنج گزینه ای گردآوری شد. یافته ها: در نهایت تعداد 48 شاخص برای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن، بومی سازی و انتخاب شد و در قالب یک سیاهه وارسی ارایه گردید. نتیجه گیری: حاصلِ پژوهش حاضر، شاخصهای ارزیابی عملکرد کتابخانههای تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن است که به کارگیری آن در کتابخانه های تخصصی، امکان سنجش دقیق عملکرد و مقایسه آن ها با کتابخانههای مشابه فراهم میشود.
ابراهیمی، م. (1384). بررسی رابطه همراستایی مدیریت استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی باکارت امتیازی متوازن و عملکرد سیستمهای اطلاعاتی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
ابوت، ک. (1377). سنجش عملکرد در خدمات کتابداری و اطلاعرسانی. مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی
پیرس، ج.؛ رابینسون، ر. (1383). مدیریت راهبردی: برنامهریزی، اجرا و کنترل. ترجمه و تلخیص محمود حسینی. تهران: سمت
حقدل، ح. (1387). طراحی و توسعه سیستم ارزیابی عملکرد در شرکتهای صنعتی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن- مطالعه موردی صدرا. پایاننامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران.
حقیقی، م.؛ صادقی، ف. (1387). ارزیابی عملکرد شرکت بهرهبرداری مترو تهران با مدل کارت ارزیابی متوازن. فصلنامه علمی-ترویجی مطالعات مدیریت، سال19، (58)، 125-107
متیوز، ج.(1387). برنامه ریزی و مدیریت راهبردی در کتابخانهها. ترجمه عبدالحسین فرجپهلو. اهواز: دانشگاه چمران
منصوری، ح. (1388). اجرا و پیادهسازی مدل sears: ابزاری نوین جهت ارزیابی عملکرد کتابخانه دانشگاهی. فصلنامه علمی- پژوهشی کتابداری و اطلاعرسانی، 12(3).
Chavan,Meena (2009). The balanced scorecard: A new challenge. Journal Of Management development ,28(5)
Cribb,G. ;Hugan, CH (2003). balanced scorecard: linking strategic planning to measurement and communication. Bond Publication
ISO (2006). ISO DIS 11620: Information and Documentation – Library Performance Indicators, 2nd ed
Kettunen,J. ; Kantola, I. (2005). Management information system based on balanced scorecard. Campus-wide information systems ,22(5)
Lloyd, S. (2008). Building library success using balanced scorecard. EBSCO Publishing
Poll, R. (2006). Quality meatures on a national scale – comparison of projects. World library and information congress, 72nd IFLA general conference and council, august 20-24, available at http://archive.ifla.org/IV/ifla72/papers/105-Poll-en.pdf [Accessed 16 June 2010].
Poll, R.; Boekhorst, T. (2007). Measuring quality: performance measurement in libraries, Saur, Munchen