تاثیر ویژگی های جمعیت شناختی مدیران بر اجرای اصول مدیریت بحران در کتابخانه های دانشگاه های ایران
الموضوعات : دانش شناسی
1 - دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: سطح تحصیلات, بحران در کتابخانهها, مدیریت بومی بحران, سابقه خدمت, پست سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف: تعیین تأثیر ویژگی های جمعیت شناختی(پست سازمانی، سطح تحصیلات و سابقه خدمت) مدیران بر رعایت ابعاد مدیریت بومی بحران در کتابخانههای دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران. روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است و جامعه پژوهش، 167 نفر از مدیران دانشگاههای مورد نظر و مدیران کتابخانههای آنها است که از این تعداد 118 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردهاند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) و آماراستنباطی (ضریب همبستگی رگرسیون، آزمون مقایسه میانگینها برای گروههای مستقل و آزمون توکی) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین رعایت مدیریت بحران درونسازمانی در مدیران با پست سازمانی کارمندی 159 و در هیأت علمی 147 است و در بین مدیران کارمند بیشتر است. مدیرانی که کارشناسیارشد دارند، 44/11 در مقایسه با کسانی که دکتری دارند، مدیریت بحران درونسازمانی را بیشتر رعایت میکنند. همبستگی بین سابقه خدمت و رعایت مدیریت بحران درونسازمانی24/0 و معنادار است. همچنین یافتهها حاکی از آن است که هیچ یک از ویژگیهای جمعیتشناختی مدیران بر رعایت ابعاد مدیریت بحران برونسازمانی تأثیری ندارد و تنها ویژگی جمعیتشناختی که بر رعایت مدیریت بحران محیط عملیات برونسازمانی تاثیرگذار است، سابقه خدمت است؛ چرا که طبق نتایج آزمون توکی، افرادی که بین 10 تا 15 سال و بیش از 25 سال سابقه دارند، ابعاد مدیریت بحران محیط عملیات برون سازمانی را بیشتر رعایت میکنند نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سابقه خدمت و تجربهکاری بیشترین تأثیر را بر بعد مدیریتی (که یکی از ابعاد مدیریت بحران درونسازمانی است) دارد. از دیگر یافتههای پژوهش حاضر این است که ویژگی میزان تحصیلات بر بعد پیشبینیهای ایمنی کمترین تأثیر را دارد اما بر سایر ابعاد مدیریت بحران درونسازمانی تأثیر زیادی دارد.
_||_