بررسی میزان گرایش به توزیع اینترنتی کتاب از سوی ناشران عمومی استان تهران (موانع و راهکارها)
الموضوعات : دانش شناسیمجتبی ابراهیمی 1 , زهره میرحسینی 2
1 - دانشجوی کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: فروش کتاب, توزیع اینترنتی کتاب, کانالهای توزیع, وبسایتهای فروش کتاب,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر میزان گرایش به توزیع اینترنتی کتاب از سوی ناشران عمومی استان تهران با توجه به موانع و مشکلات پیش رو از طریق راهکار توزیع مناسب و مطمئن کتاب در محیط اینترنتی را بررسی میکند. روش پژوهش: روش این پژوهش پیمایش تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه ناشران عمومی شرکت کننده در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 1392 است، که تعداد آنها بالغ بر تقریباً 1500 ناشر عمومی است و به صورت تصادفی ساده بین 150 ناشر عمومی شرکت کننده توزیع شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه سازمان یافته است. یافته ها: دراین مطالعه از زوایای مختلف به بررسی توزیع اینترنتی کتاب با دو دیدگاه اصلی پرداخته شده است: 1. بررسی شاخص های عرضه اینترنتی کتاب از سوی ناشران با محوریت عوامل (اقتصادی، فرهنگی و دولتی). یافته ها نشان می دهد از بین شاخص های مؤثر در عرضه اینترنتی کتاب، 73% از ناشران عمومی استان تهران معتقدند که اولین و مهم ترین معیار در عرضه اینترنتی کتاب، حمایت های دولت شامل حمایت های نظارتی، ترویجی و مالی است. همچنین دومین شاخص مهم در این مقوله، عوامل اقتصادی با میانگین 68% و پس از آن عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با میانگین 66% است. 2. شاخص های تقاضا و خرید کتاب از اینترنت از سوی مردم و نهادهای مختلف. یافته ها نشان می دهد از دید ناشران، مهم ترین عامل در این بخش عوامل اقتصادی با میانگین 51% و عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با میانگین 45% و عوامل دولتی با میانگین 29% در تقاضا و خرید کتاب از طریق اینترنت دخیل بوده اند. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که میزان گرایش ناشران به توزیع اینترنتی کتاب با توجه به مشکلات و موانع موجود در شرایط مطلوبی قرار ندارد. اما نتایج حاصل از نظرسنجی می تواند صنعت نشر کشور را در راستای ارتقای این رویکرد یاری رساند.
Butorabi. Farid) 2006 .(" Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha",seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar. [in Persian]
Butorabi. Farid(2010)." Shenasaeie Mohemtarin Meyarhaye Arzyabie Ketabe Electeronici Farsie Daneshgahi Az Didgahe Ketabdarane Daneshgahie Shaghel Dar Daneshgah haye Dolatie Shahre Tehran", Faslname Tahghighate Ketabdari Va Ettela Resanie Daneshgahi (Ketabdari), Zemestane ;44(54):13-40.[ in Persian]
Fahimi Far. Sepideh(2006 .( " Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha", seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar . [in Persian]
Ghadimi. Mohamadreza(2006)." Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha", seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar.. [in Persian]
L. Lubiana, J.A. Gammon(2004). "Bookselling—book buying: The European perspective of the online market" Libr. Coll. Acq. & Tech. Serv. 28:373–3
Maxima. Andrei, Maxim. Alex(2012). "The role of e-books in reshaping the publishing industry", Procedia - Social and Behavioral Sciences,62:1046 – 1050.
Mohamadian, Alireza(2012). "A Comparative Study of the Iranian On line Book shops with the Universal Sites". Thesis of MLIS of Islamic Azad University- Tehran North Branch, College of management and Humanities, LIS Department. [in Persian]
Pourmomtaz. Alireza," Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha", seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar 2006.[in Persian]
Silva.Carol(2004). Have Jini, Will Travel, ComputerWorld, Sept. 6 : 21–23.
T. Rudolph, B. Rosenbloom, T. Wagner(2004). Barriers to Online Shopping in Switzerland, Journal of International Consumer Marketing, Vol. 16:3.
Taalimi. Gholamreza(2006)." Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha", seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar . [in Persian]
Y. Jiang , E. Katsamakas (2010). "Impact of e-book technology: Ownership and market asymmetries in digital transformation", Electronic Commerce Research and Applications 9: 386–399.