بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر تهران
الموضوعات : دانش شناسیزهرا پیری 1 , امیررضا اصنافی 2 , تقی پور ابراهیم 3 , نجمه سالمی 4
1 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
3 - استاد یار گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی،
4 - دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, رضایت شغلی, کتابخانههای دانشگاهی,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر تهران انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش 300 نفر از کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهر تهران بودند که از این تعداد با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 170 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سیبریاشرینک و پرسشنامه رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمونهای همبستگی پیرسون، t تک نمونهای و مستقل و واریانس یکراهه استفاده گردید. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه معنیداری بین هوش هیجانی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهر تهران وجود دارد. در این پژوهش مشخص شد هوش هیجانی و رضایت شغلی کتابداران بالاتر از حد متوسط بوده است. اما تفاوت معنی داری در بین کتابداران در برخورداری از هوش هیجانی و رضایت شغلی بر حسب جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت یافت نشد. نتیجه گیری: هوش هیجانی و رضایت شغلی شاخص های مهمی در جهت ارتقای سطح کیفی خدمات کتابداران در کتابخانه های دانشگاهی محسوب میشوند. بنابراین، اهمیت دارد که کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهر تهران شرایط ایجاد رضایت شغلی را برای کتابداران خود بدون در نظر گرفتن جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت فراهم نمایند و از سوی دیگر، از کتابدارانی استفاده شود که از مهارتهای هوش هیجانی بهره مند باشند.
امرایی، مرتضی؛ اشرفی ریزی، حسن؛ پاپی، احمد؛ بهرامی، سوسن؛ سموعی؛ راحله. (1390). رابطهی بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (5)، 662 – 672.
باقری، فاطمه. (1387). بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران تخصصی و دانشگاهی (دولتی) شهر کرج. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی.
رئیسی، پوران. (1389). همبستگی هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی در مدیران بیمارستان آموزشی قزوین، مجله علوم پزشکی دانشگاه قزوین، 13 (4)، 57- 62.
رحیمی پورنجاتی، مریم (1389). بررسی رابطه هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی.
شعبانی، علی؛ فدایی، غلامرضا و بشارت، محمد علی. (1388). سنجش هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران، اطلاع شناسی، 7 (1)، 5 – 14.
نجفی، علی. (1387). هوش هیجانی برای مدیران، مجله مدیریت، (138)، 41 – 44.
نوبری، لیلا. (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی با توانمند سازی کارکنان سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت دولتی.
نوربخشی، مهوش. (1384). بررسی رابطه جو سازمانی با رضایت شغلی در معلمان تربیت بدنی دوره متوسطه شهر اهواز، فصلنامه المپیک، 3(1).7-16.
یار محمدی منفرد، سعید؛ همتی نژاد، مهر علی و رمضانی نژاد، رحیم. (1388). رابطه هوش هیجانی و رضیت شغلی معلمان تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، 7، 45-67.
Abdullah Sani, Johari (2013)."Assessing the Emotional Intelligence Profile of Public Librarians in Malaysia: Descriptive Analysis".Library Philosophy and Practice (e-journal).1-11
Dong &., Howard,T. (2011).Emotional intelligence trust and job satisfaction competition forum. Vol4, Issue2. p381.
Hernonp, Gieseckej, Alire CA (2007).Academic librarians as emotionally intelligence leaders. Newyork: libraries unlimited.
Togia, A., A. Koustelios, & N. Tsigilis. 2004. Job Satisfaction among Greek Academic Librarians. LIS Research 26(3):373-383.
_||_