ارائه مدل مدیریت دانش با رویکرد قابلیت یادگیری سازمانی(مطالعه موردی: شهرداری اصفهان)
الموضوعات : دانش شناسیاکبر نیلی پور طباطبایی 1 , جمشید تقسیمی 2 , طیبه فاطمی 3
1 - استادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
2 - - استادیار دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.
3 - دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، پژوهشگاه مهندسی بحرانهای طبیعی شاخص پروژه
الکلمات المفتاحية: یادگیری سازمانی, مدیریت دانش, مدل های مدیریت دانش, قابلیت یادگیری سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف: عبور از جامعه صنعتی و ورود به جامعه اطلاعاتی ما را بر آن میدارد تا سرمایههای سازمانی را صرفا به سرمایهها و داراییهای مشهود محدود نکرده و به سرمایههای نامشهود( دانشی) نیز توجه کنیم. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل مدیریت دانش با رویکرد قابلیت یادگیر ی سازمانی در شهرداری اصفهان میباشد. مدلی که بتواند با ارائه مولفههای مدیریت دانش مبتنی بر قابلیت یادگیری سازمانی، امکان تبدیل شهرداری اصفهان به یک سازمان دانش محور و یادگیرنده را فراهم سازد. روش پژوهش: در این پژوهش از نوع ترکیبی( کیفی، کمی) میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر ماهیت توصیفی تحلیلی و از نظر روش اجرا اسنادی پیمایشی میباشد. یافتهها: بر اساس تحقیق حاضر مولفههای مدیریت دانش با رویکرد قابلیت یادگیری سازمانی در شهرداری اصفهان عبارتند از منابع انسانی و مدیریت، استراتژی و ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات، فرآیندهای دانشی ، فرآیندهای سازمانی و فرهنگ سازمانی. نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که میانگین امتیاز هریک از این مولفهها در شهرداری اصفهان از حد متوسط پایین تر بوده و لذا به منظور پیاده سازی و اجرای مدیریت دانش در شهرداری اصفهان تعیین سازو کارهای لازم جهت ارتقای سطح کمی و کیفی هر یک از این مولفهها ضروری مینماید
_||_
ابراهیمی، احمد و دیگران )1393). ارتباط مدیریت دانش و اجزای سرمایه فکری.(مطالعه موردی: اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه). مجله بین المللی مطالعات پیشرفته در علوم انسانی و اجتماعی. دوره 1، شماره 4، 232 – 243ص.
احمدیان، علی اکبر، شکاری، حمیده و افشاری ، محمدعلی(1390). بررسی رابطه رکود دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در مراکز آموزش عالی یزد. مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 9، شماره 2، 131-154ص.
افرازه، عباس (1394). مدیریت دانش(مفاهیم، مدل ها، اندازهگیری و پیاده سازی) . تهران: افرازه
برجرون، برایان(1386).اصول مدیریت دانش. ترجمه غلامرضا ملک زاده .مشهد:انتشارات نما، 175 ص.
پاکباز ، محسن و دیگران(1394) . مدیرت دانش و یادگیری سازمانی. مجله بین المللی علوم انسانی و مدیریت .دوره 3. شماره 7، 2591- 2598 ص.
پروبست، گیلبرت. دوب و استفان، دومهارت کای(1385). مدیریت دانش .ترجمه حسینی خواه، علی. تهران: یسطرون، 387ص.
پیری، زکیه وآصف زاده، سعید(1385). چگونه میتوان مدیریت دانش را بکار گرفت؟.مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. سال 10 ،شماره 1، 124-132ص.
تسلیمی، محمدسعید و فرهنگی، علی اکبر(1385). سازوکارهای یادگیری سازمانی: مبنایی برای ایجاد یک سازمان یادگیرنده. فصلنامه دانش مدیریت، شماره 30، 3 -18 ص.
توماس، کلسون(1996). قابلیت یادگیری سازمانی و مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار
جاتیندر، گوپتا و سوشیل، شارما(1390).خلق سازمانهای دانش محور. . ترجمه عباس منوریان. تهران : سازمان مدیریت صنعتی.459ص.
حاتمی، سعید ، صابونچی، رضا و سبحانی، یزدان(1394). ارائة مدل عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مدیریت ورزشی. دوره 7 ، شماره 2، 253 – 266 ص.
حسن زاده، محمد(1386). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساخت ها. تهران: کتابدار، 102 ص.
حسنوی ، رضا ، اخوان، پیمان و سنجقی، محمدابراهیم(1391). عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش. تهران: آتی نگر
حسین زاده، محمد(1393). مدیریت دانش نیاز سازمانهای عصر اطلاعات. تهران: یاد عارف، 307 ص.
حسینی، حسن و اکبری، مهدی(1393). طراحی الگوی سرآمدی مدیریت دانش سازمانی با رویکرد مدل سازی تفسیری – ساختاری. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 6 ، شماره 3، 351- 374 ص.
حیدرزاده، ناهید و سالاری، محسن(1394). اندیشه ای برای مدیریت فردا در پرتو مدیریت دانش. تبریز: یارا، 191ص.
Abaoud, Duaa. lluhaidan.Ala.(2015). Introducing A Change Resistance Factor in Knowledge Management Model: A Concentration in Organizational Culture.Conference on Information Systems Applied Research
Andersen, Arthur(1992). The Economic Intelligence Unite: The Valuation of Intangible Assets.Special Report.
Chang, S. C., Lee, M. S. (2009). "The linkage between knowledge management capability and organizational innovation". Journal of Knowledge Management, 12(1), pp: 3 – 20
Cristea, Dragoş Sebastian,(2009). Perspectives on knowledge management models. The Annals of “Dunarea de Jos” University of Galati, Economics and Applied Informatics.pp355-366
Dalkir, Kimiz.(2005). Knowledge Management in theory and Practice .Mc Gill University
Davenport ,T.H. ,De long and Beers M. (1997) .Building successful Knowledge Management project,center of innovation .
Denton,John(1998).Organizational Learning and Effectiveness ,New York,Routledge
Fergson,S. , Weckert,J.(2005). Knowledge Management system and The search for totality.Hnformation Online:12Th conference and Exhibition ,Sydney . February
Frost,Alan(.2014).A.Synthesis of Knowledge Management Failure Factors, www.knowledge-management-tools.net,www.knowledge-management-tools.net/failure.html