ارائه پیشنهادی برای ایجاد طرح میز مرجع دیجیتال در کتابخانه های دانشکده فنی دختران تهران"دکتر شریعتی"
الموضوعات : دانش شناسی
1 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
2 - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: میزمرجع دیجیتال, خدمات میز مرجع دیجیتال, طراحی میز مرجع دیجیتال, دانشکده دکتر شریعتی, کتابخانههای دانشکده دکتر شریعتی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این پژوهش طراحی میز مرجع دیجیتال در کتابخانه های دانشکده فنی و حرفه ای دختران تهران "دکتر شریعتی" (وابسته به وزارت علوم و تحقیقات) می باشد. بدین منظور، به نظر سنجی از کاربران در بعد امکانات، توانمندی ها و نگرش نیروی انسانی و ویژگی های مورد نظر آنان در خصوص ارائه خدمات میز مرجع دیجیتال، پرداخته شده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، پیمایشی - توصیفی است؛ این پژوهش دارای 3 بخش می باشد. بخش اوّل به نظر سنجی از کاربران، بخش دوّم به تجزیه و تحلیل یافته ها و بخش سوّم میز مرجع دیجیتالی مناسب، با توجه به امکانات و ارائـه پیشنهادهای مربوطه طراحی می گردد. جامعه پژوهش را دانشجویان، کتابداران و اعضــای هیأت علمی این دانشکده تشکیل می دهند. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه محقق ساخته، و از نرم افزار spss برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافتهها: یافته های پژوهش نشان می دهد نگرش و مهارت نیروی انسانی موجود در حد زیاد نسبت به ایجــاد میز مرجع دیجیتالی 2/69 درصد می باشد؛ به طور کلی، امکانات و بودجه کتابخانه با 8/30 درصد در سطح متوسطی است و کاربران با 23/4 درصد در حد بسیار زیاد با فناوری های جدید آشنایی دارند و بهترین خدمات الکترونیکی برای ایجاد میز مرجع دیجیتال از نظر کاربــران با 2/69 درصد، فرم های وبی می باشد. درج اطلاعات شخصی کــاربر، پیــوند به منابع الکترونیکی، درج زبان فارسی و انگلیسی، ایجاد پرسش های رایج و برای تشریح نیازهای اطلاعاتی کاربر، قالب اطلاعاتی و زبان منـابع اطــلاعاتی برای طراحی میز مرجع دیجیتال ضرورت دارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش طراحی فرآیند میز مرجع دیجیتال کتابخانه های دانشکده فنی و حرفه ای دختران تهران "دکتر شریعتی" بر اساس درج صفحه اطلاعات شخصی کاربر، صفحه دریافت اطلاعات منابع، زبان منابع مورد درخواست فارسی و انگلیسی، قالب اطلاعاتی مورد نیاز، هدف از جستجوی اطلاعات، منابعی که قبلاً مورد جستجو قرار گرفته، صفحه پیوند به منابع الکترونیکی، صفحه پرسش های رایج می باشد.
سبزی پور، مجید (1387) .ارزیابی خدمات مرجع الکترونیکی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی دولتی شهر تهران. مجله الکترونیکی نما، 5(2).
فیض آبادی، محمد (1386). امکان سنجی ایجاد خدمات مرجع اشتراکی پویا درکتابخانه های دانشگاه تهران. مجله الکترونیکی نما، 3(6).
کومار، آنیل(2008).خدمات مرجع دیجیتال در دنیای دیجیتال. ترجمه نجمه باقریان(1387). ماهنامه اطلاع یابی و اطلاع رسانی، 10.
مظفری، طاهره(1388). امکان سنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی و مرکز استاد دانشگاه تهران با دیدگاه کاربر محور . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
منصوری ، علی ؛ پشوتنی زاده ، میترا(1385) . اهمیت میز مرجع دیجیتالی در کتابخانه ها و رهنمود هایی برای طراحی نرم افزار میز مرجع دیجیتالی با تأکید بر خدمات مرجع . فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات ، 21 (4).
ص1-18.
یوست، آلشیازنین(2007). مرجع دیجیتالی: آنچه گذشته به ما آموخته.... ترجمه مهدی محمدی(1386). فصلنامه علوم و فناوری.
Accart, Jean-philippe (2006). SwissInfo Desk: the virtual reference desk project of the Swiss National Library. New LibraryWorld, 107( 1224/1225), 228-237، Available: www.emeraldinsight.com.
Campbell, J. D(2000). Clinging ti traditional reference services. Reference & User Services Quarterly، 39(3), 223-227.
Chowdhur, gobinda؛ Margariti, simon (2004). Digital reference services : a snapshot of the current practices in Scottish libraries . Library Review, 53 (1), 50-60، Available: www.emerald insight.com.
Hahn, T.B (1996). Pioneers of the online age. Information Processing and Management, 32, 23-40.
Janes, J.؛ Carter, D. S.؛ Memmott, P. (1999). Digital reference services in academic libraries.egan, Oakleaf (2010). Reference &User Services uarterly. Summer2010, 49.
Piritta, Numminen (2009). Gournal of the American Science& technology. Jun2009,60.
Wan Dollah-Wan Ab؛ Kadir&Singh-Dijet(n.d)(2006). Digital Reference Services In cademicLibraries.