بررسی میزان آشنایی اعضای هیأت علمی نسبت به پایگاههای استنادی، شاخصهای علمسنجی و شیوه ارزیابی تولیدهای علمی (مورد مطالعه: دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول)
الموضوعات : دانش شناسیمریم حسن نژاد 1 , کیانوش طافی 2
1 - دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول
2 - کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول
الکلمات المفتاحية: پایگاههای اطلاعاتی, پایگاههای استنادی, شاخصهای علمسنجی, ارزیابی تولیدهای علمی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش بررسی میزان آشنایی اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول نسبت به پایگاههای استنادی، شاخصهای علمسنجی و شیوه ارزیابی تولیدهای علمی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و بر اساس پرسشنامه محققساخته میباشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی تمام وقت حاضر در دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول (80 نفر) میباشد و نمونهگیری انجام نشده است. دادههای بهدستآمده در نرمافزارهای اکسل و SPSS نسخه 26 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد بیش از 73 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول با پایگاههای استنادی و 54 درصد با شاخصهای علمسنجی، 6/61 درصد با شیوه ارزیابی تولیدهای علمی و 61 درصد با سامانههای اشتراکی دانشگاه آشنایی دارند و این میزان در همه موارد از سطح متوسط بالاتر و رابطه مستقیمی با مرتبه علمی آنان دارد. از نظر جنسیت نیز میزان آشنایی گروه زنان در پایگاههای استنادی و شیوه ارزیابی تولیدهای علمی بیش از گروه مردان و در شاخصهای علمسنجی درصد میانگین گروه مردان بیشتر از گروه زنان است. نتیجهگیری: سیاستگذاریهای اصولی در خصوص ایجاد نگرشهای نوین جهت دانشپژوهی و برگزاری کارگاههای آشنایی با پایگاههای استنادی و شاخصهای علمسنجی در رؤیتپذیری و اثرگذاری بیشتر تولیدهای علمی، ارتقاء اعضای هیأت علمی و به تبع آن ارتقاء رتبه دانشگاه تأثیر بسزایی خواهد داشت.
_||_