رابطه مهارتهای مدیریت دانش کتابداران با نوآوری خدمات (مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی استان سمنان)
الموضوعات : دانش شناسی
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مدیریت اطلاعات، دانشگاه امام رضا
2 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مدیریت اطلاعات، کتابدار کتابخانه امام خمینی سمنان.
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, کتابداران, کتابخانههای عمومی, نوآوری خدمات,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف رابطه مهارتهای مدیریت دانش کتابداران با نوآوری خدمات در کتابخانههای عمومی استان سمنان انجامگرفته است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از هدف کاربردی و به روش پیمایشی انجامگرفته است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اسلام، آگروال و اکیدا استفاده گردید، تعداد جامعه آماری 110 نفر کتابدار کتابخانههای استان سمنان و نمونه مورد نظر طبق جدول مورگان 89 نفر تعیین شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس انجام گردیده است. پایایی پژوهش حاضر نیز 93/0 به دست آمد.یافتهها: بین مدیریت دانش با زیر مقیاسهای کسب و خلق دانش)658/0 = (r؛ اشاعه و انتقال دانش (709/0 = (r؛ استفاده و کاربرد دانش (782/0 = r) با نوآوری در خدمات کتابخانه رابطه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بررسی مطلوب بودن وضعیت نوآوری در خدمات کتابخانه و مدیریت دانش مبین آن است که در تمامی متغیرها، میانگین نمونه از میانگین نظری بالاتری برخوردار بوده و در بین کارکنان کتابخانه های استان سمنان وضعیت نوآوری در خدمات کتابخانه و مدیریت دانش مطلوب بود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر ارتباط بین مدیریت دانش و نوآوری خدمات در کتابخانههای عمومی استان سمنان نشان داد. بررسی مطلوب بودن وضعیت نوآوری در خدمات کتابخانه و مدیریت دانش مبین آن بود که در تمامی متغیرهای مورد بررسی، میانگین نمونه از میانگین نظری بالاتری برخوردار بود، این امر نشانگر آن است که کتابداران کتابخانههای عمومی استان سمنان ایدههای نو دارند و به کاربران خدمات جدید ارائه میدهند. مدیریت دانش نقش مهمی را با فرهنگ سازی تسهیم دانش در کتابخانهها در فرآیند نوآوری بر عهده دارد.
_||_