تأثیر جوامع برندی مبتنی بر رسانه های اجتماعی بر عناصر جامعه و اعتماد و وفاداری به برند ( مطالعه موردی: برند آدیداس)
الموضوعات : دانش شناسی
علی اصغر رشید
1
,
سیاوش خداپرست
2
,
وحید بخشعلی پور
3
1 - دانش آموخته دکترای مدیریت دولتی
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، ایران
الکلمات المفتاحية: رسانههای اجتماعی, تعامل اجتماعی, مدیریت ادراک, جوامع برندی,
ملخص المقالة :
هدف: توسعه رسانههای اجتماعی یک پدیده جهانی در نسل کنونی است، به طوری که مصرف کنندگان در پلت فرمهای رسانههای اجتماعی مشارکت میکنند و روابط خود را با برندها توسعه میدهند. بنابراین، برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی، مفاهیم بازاریابی نوین را برای توسعه موضوعی امری حیاتی میدانند. از این جهت این تحقیق با هدف تأثیر جوامع برندی مبتنی بر رسانههای اجتماعی بر عناصر جامعه و اعتماد و وفاداری به برند آدیداس انجام شد. روش پژوهش: جامعه آماری این تحقیق را 400 نفر از شبکه اجتماعی اینستاگرام انتخاب شدند و از پرسشنامة جوامع برندی مبتنی بر رسانههای اجتماعی (لاروچ و همکاران، 2012 ) استفاده شد و برای تجزیه تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISRELL انجام شد.یافتهها: بر اساس نتایج، شیوههای شبکه ارتباط اجتماعی بر اعتماد به برند (46/14)، شیوه تعامل اجتماعی بر اعتماد به برند (86/14)، مدیریت ادراک بر اعتماد به برند (68/15)، کاربرد برند تاثیر مثبتی بر اعتماد به برند (39/15) و اعتماد به برند و وفاداری به برند (43/13) بدست آمد که نشان می دهد بین متغیرهای تحقیق ارتباط معنی داری به لحاظ آماری وجود دارد(p˂0 /001)..نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از این بود که فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر میزان وفاداری و اعتماد به برند تأثیر دارد. اثر جوامع برندی بر اساس رسانه اجتماعی بر روی عناصر جامعه برندی و وفاداری به برند از طریق اعتماد به برند نشان داده شد.
_||_