بررسی عوامل مؤثر بر کاربست ابعاد بازاریابی اینترنتی از دیدگاه مدیران و کارکنان شرکت فرآوردههای لبنی رامک
الموضوعات : دانش شناسیمحمد بهرامی 1 , مرضیه یاری زنگنه 2
1 - کارشناس سفارشات خارجی بازرگانی شرکت رامک.شیراز .ایران
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت. ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی اینترنتی, رقابت, مزیت نسبی, فشار مشتریان, تطبیقپذیری, شرکت رامک,
ملخص المقالة :
هدف: این مطالعه باهدف بررسی عوامل مؤثر بر کاربست ابعاد بازاریابی اینترنتی از دیدگاه مدیران و کارکنان در شرکت فرآوردههای لبنی رامک انجامشده است.روش پژوهش: پژوهش حاضـــر از نظر هدف کاربردی و از جنبه ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی اســـت. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان اداری شرکت رامک به تعداد 442 نفر میباشند از این میان، نمونهای متشکل از 206 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه شالتونی (2017) شامل هفت بعد (مزیت نسبی، پیچیدگی، تطبیقپذیری، نوآورانه بودن، فشار رقبا، فشار مشتریان کاربرد بازاریابی اینترنتی) و 19 گویه در طیف لیکرت استفادهشد. نتایج آزمون آلفای کرون باخ، 74/0 نشانگر پایایی قابل قبول ابزار است. تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیههای پژوهش با آزمون تی تک نمونهای، واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون ونرمافزار SPSS انجام شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین تمامی عوامل با استفاده از بازاریابی اینترنتی از دیدگاه مدیران و کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. بیشترین همبستگی مربوط به بعد تطبیقپذیری (865/0) و کمترین مربوط به بعد نوآورانه بودن (653/0) است و فرضیههای پژوهش تأیید شد. همچنین یافتهها نشان داد در تمایل به استفاده از بازاریابی اینترنتی اختلافی بین دیدگاه مردان وزنان وجود ندارد. متغیر مزیت نسبی تحت تأثیر سن و متغیر پیچیدگی به سن، تحصیلات و سابقه کاری وابسته است.نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده از این پژوهش مشخص نمود مزایای کاربست ابعاد بازاریابی اینترنتی میتواند یک راهبرد برای حفظ مزیت رقابتی و حفظ ارتباط با مشتریان و نهایت یافتن مشتریان جدید و جلب رضایت آنها در شرکت رامک باشد.
_||_