ارائه الگوی بین المللیسازی نهاد کتابخانه ها با تأکید بر ابعاد مدیریت تحول
الموضوعات : دانش شناسیخدیجه تیرافکن 1 , سیده نیلوفر شامرادی 2 , فرشاد موسوی 3 , امیر تیرافکن 4
1 - کارشناس ارشد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 - دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
4 - کارشناس ارشد گروه برنامه‏ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت تحول, نهاد کتابخانه, بین المللی سازی,
ملخص المقالة :
هدف: بین المللی شدن سازمان ها یکی از ارکان توجه به تحول و توسعه در کشورهای مختلف می باشد که نهاد کتابخانه ها به عنوان یک سازمان علمی نیز از این قاعده مستنثی نیست. لذا در این راستا هدف تحقیق حاضر ارایه الگوی بین المللی سازی نهاد کتابخانه ها با تأکید بر ابعاد مدیریت تحول است.روش پژوهش: روش تحقیق از نوع کاربردی و با رویکرد کیفی است. روش گردآوری داده ها استفاده از مصاحبه با خبرگان است. جامعه آماری را خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و خبرگان در حوزه مورد مطالعه) تشکیل میدهند. روش تعیین حجم نمونه گلوله برفی بود که طی آن 25 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و دلیل آن رسیدن به اشباع نظری و عدم احصاء اطلاعات جدید از طریق خبرگان بود. جهت بررسی روایی و پایایی به دلیل کیفی بودن یافته ها با ادبیات تحقیق و نظر دو داور خارجی مور استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش داده بنیاد استفاده گردید.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که، 510 گزاره مفهومی به دست آمد که با توجه به اشتراکات معنایی آنها در 5 بعد شامل: ابعاد سیاسی و حکومتی، علمی و فناوری، انسانی و فرهنگی، ساختاری و سازمانی و بعد اقتصادی و اجتماعی تقسیمبندی شدند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که توجه به ابعاد سیاسی و حکومتی، علمی و فناوری، انسانی و فرهنگی، ساختاری و سازمانی و بعد اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی در بین المللیسازی نهاد کتابخانه ها دارد.
_||_