تبیین رابطه آموزش سواد رسانه ای با خلاقیت و توسعه یادگیری الکترونیکی دانش آموزان( مطالعه موردی: شهر دورود)
الموضوعات : دانش شناسیرضا قائدرحمتی 1 , منصور ترکیان تبار 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی،واحد دورود، دانشگاه ازاد اسلامی، دورود،ایران
2 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد دورود، دانشگاه ازاد اسلامی،دورود،ایران
الکلمات المفتاحية: سواد رسانه ای, خلاقیت, سواد, یادگیری الکترونیکی, شهرستان دورود,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف تبیین رابطه آموزش سواد رسانه ای با خلاقیت و توسعه یادگیری الکترونیکی دانش آموزان پسر پایه نهم شهر دورود به انجام رسیده است.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه نهم شهر دورود به تعداد 1380 نفر است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 302 نفر تعیین شد. برای انتخاب نمونهها از روش تصادفی ساده استفاده شد. جهت گردآوری داده های کمی پژوهش از پرسشنامه استانداردسواد رسانهای، پرسشنامه خلاقیت تورنس و پرسشنامهیادگیری الکترونیکی واتکین و همکاران (2004) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها برای این پژوهش به ترتیب 78/ . ، 81/0 و 74/0 بوده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین آموزش سواد رسانه ای با خلاقیت به میزان 419/. و با توسعه یادگیری الکترونیکی به میزان 566/. رابطه مثبت وجود دارد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که بین هریک از مؤلفههای سواد رسانهای درک محتوای پیامهای رسانهای، آگاهی از اهداف پنهان پیامهای رسانهای، گزینش آگاهانه پیامهای رسانهای، نگاه انتقادی به پیامهای رسانهای، تجزیه و تحلیل پیامهای رسانهای با خلاقیت و یادگیری الکترونیکی دانش آموزان پسر پایه نهم شهر دورود رابطه مثبت وجود دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت آموزش هدفمند سواد رسانهای در مدارس نقش مهمی در توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانش آموزان داشته و به تبع آن موجب پیشرفت تحصیلی و بهیود و تقویت یادگیری آنان میشود.
_||_