بررسی تطبیقی خدمات و منابع بخش ایرانشناسی کتابخانههای منتخب ایران و هند
الموضوعات : دانش شناسیزهره میرحسینی 1 , سمیه متقی الحق 2
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی
2 - مدرس دانشگاه غیر انتفاعی هیرکانیای بندرگز، کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و معلم مدارس غیر انتفاعی استان گلستان
الکلمات المفتاحية: کتابخانه ملی, ایرانشناسی, بنیاد ایرانشناسی, کتابخانه خدابخش, شرقشناسی, کتابخانه مرکزی دانشگاه عثمانیه,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی خدمات و منابع بخش ایرانشناسی کتابخانههای منتخب ایران و هند است.روش پژوهش: این پژوهش، کاربردی و از نظر روش انجام پیمایشی – مقایسه ای است. جامعه آماری آن شامل مدیران و منابع مراکز ایرانشناسی ایران و هند شامل کتابخانه ملی، بنیاد ایرانشناسی، کتابخانه خدا بخش و کتابخانه مرکزی دانشگاه عثمانیه است. ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی و پرسشنامه و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها نرمافزار اکسل است. در بررسی خدمات مراکز ایرانشناسی از پرسشنامه محقق ساخته در قالب 5 سؤال اصلی در طیف لیکرت استفاده شده است.یافته ها: یافته ها نشان داد که بیشترین منابع ایران شناسی در ایران به زبان فارسی و انگلیسی است اما در هند بیشتر به زبان انگلیسی، پهلوی، فارسی و عربی است و تنوع موضوعی منابع موجود در حوزههای موضوعی مراکز ایرانشناسی هندی نسبت به مراکز ایران شناسی ایرانی بیشتر است و بیشتر خدمات ارائهشده (امانت دهی ، استفاده از مراجع و اطلاع رسانی) در مراکز ایرانشناسی ایران و هند متعلق به اساتید، پژوهشگران و دانشجویان است. همچنین خدمات پژوهشی بیشترین خدمات بنیاد ایرانشناسی، کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی عثمانیه و کتابخانه خدابخش برای جامعه استفادهکننده پژوهشگران، ایرانشناسان و دانشجویان است. علاوه براین، ارائه اصل منبع در مراکز ایران و میکروفیلم و نسخههای الکترونیکی در مراکز هند بیشترین نحوه استفاده از منابع را شامل می شوند و مهمترین نحوه همکاری بین مراکز ایرانشناسی در ایران از طریق ایرانشناسان و امانت منابع و در هند نیز از طریق ایران شناسان، ارائه خدمات و شناسایی پیشینه است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که منابع و خدمات ایران شناسی کتابخانه های منتخب هند وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند. بنابراین مسئولان ایران شناسی ایران باید زمینه های لازم برای گسترش خدمات و منابع اطلاعاتی خود فراهم کنند.
_||_