شناخت رفتار اطلاعاتی خبرنگاران شبکه خبر در سوژهیابی گزارشهای خبری
الموضوعات : دانش شناسی
قنبر احمدی
1
,
فریده عصاره
2
,
محسن حاجی زین العابدینی
3
1 - دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، تحریریه پخش اخبار شبکه خبر. تهران، ایران
2 - استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
3 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانشنشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: استفاده از اطلاعات, نیاز اطلاعاتی, اطلاعیابی, رفتار اطلاعاتی, سوژههای خبری, خبرنگاران شبکه خبر,
ملخص المقالة :
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناخت رفتار اطلاعاتی خبرنگاران شبکه خبر در سوژه یابی گزارش ها و استفاده از منابع اطلاعاتی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی تحلیلی با استفاده از پرسشنامه بر روی جامعه آماری 60 نفر از خبرنگاران فعال در شبکه خبر در تابستان 98 انجام شده است. روایی و اعتبار ابزارهای اندازه گیری اطلاعات با نظر استادان علم اطلاعات و دانش شناسی تایید شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ معادل 89/ 0 محاسبه گردید. دادهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد مولفههای "سرعت کم اینترنت (میانگین 4.47)"، "درک درست و دیدگاه روشن درباره موضوع برای افزایش میزان اعتماد به نفس" و "جستجوی اطلاعات برای تهیه گزارش " مهمترین موانع دسترسی به اطلاعات هستند. مولفه "نقش خانواده، اقوام، دوستان، همسایگان در تعیین سوژه های خبری خبرنگاران "با میانگین 04/3 کمترین میزان را به خود اختصاص داده است.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که عواملی چون: اطلاعات ناکافی از منابع موجود، ناآگاهی از روش های جستجو، حرف ه ای نبودن خبرنگاران، محدودیت های ارائه اخبار جذاب، مردمی نبودن سوژه ها، گرایش به تامین خواسته مدیران رسانه، فقدان بهره گیری از منابع کتابخان ه ای و آرشیوی، نبود پژوهش های میدانی خبری، مشکلات آموزش رسمی و ضمن خدمت، تنوع نداشتن و بی توجهی به پژوهش از مهمترین مولفه های موثر بر رفتار اطلاعاتی صحیح خبرنگاران است.
_||_