نقش مدیریت اطلاعات دیجیتال بر کاربرپژوهی از دیدگاه کاربران محیطهای اطلاعاتی ( مطالعه موردی: وبسایت راهبری اصیل)
الموضوعات : دانش شناسیزهره دوگچی 1 , محمد جواد تاجیک 2
1 - دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی
2 - کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، مربی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سما تهرانسر
الکلمات المفتاحية: رابط کاربر, مدیریت اطلاعات, کسب و کار الکترونیک, اطلاعات دیجیتال, کاربرپژوهی, تجربه کاربری,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش مدیریت اطلاعات دیجیتال بر متغیرهای کاربرپژوهی از دیدگاه کاربران استفاده کننده از اطلاعات الکترونیک و دیجیتال به ویژه در وبسایت راهبری اصیل میباشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری شامل 50 نفر از کاربران وبسایت راهبری اصیل می باشد که به عنوان نمونۀ در دسترس و به روش غیرتصادفی ساده از میان کاربران وب سایت راهبری اصیل انتخاب شدند و پرسشنامۀ محققساخته با 30 سؤال در بین آنها توزیع گردید و در نهایت 44 پرسشنامه تجمیع شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ[1] بر روی 44 پرسشنامه برابر با 937/0 است. به منظور سنجش روایی پرسشنامۀ مذکور با استفاده از روش همسانی درونی[2] روایی سازه[3] نتایج ضریب همبستگی بین هریک ازسؤالات مؤلفه ها درسطح خطای کمتراز 01/0 معنادار بودهاند که نشان میدهد پرسشنامۀ مذکور از روائی سازه بالایی برخوردار میباشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در بخش استنباطی (آزمون t تک متغیری) به کمک نرم افزار اسپیاساس[4]بهره گرفتهشد.یافتهها: ازدیدگاه کاربران، مدیریت اطلاعات دیجیتال برهرشش مؤلفۀ رضایت مشتری (64 درصد )، وفاداری به برند (61 درصد )، کیفیت خدمات (64 درصد )، تعهد روابط (63 درصد )، تمایل به خرید (62 درصد ) و همچنین تصویر ذهنی مشتری (61 درصد ) تا حد زیادی نقش داشتهاست.نتیجه گیری: میزان نقش مدیریت اطلاعات دیجیتال برکاربرپژوهی ازدیدگاه کاربران به صورت معناداری بیشترازحدّ متوسط بوده و مدیریت اطلاعات دیجیتال تاحد زیادی (63 درصد ) برکاربرپژوهی نقش داشتهاست.[1]. Cronbach's Confficient alpha[2]. Internal Consistency[3]. Construct Validity[4] . SPSS
_||_